AlbumrecensieUntitled (Black Is)

Untitled (Black Is) van Sault is de gekwelde filmscore bij een deerniswekkend jaar ★★★★☆

null Beeld

Over het mysterieuze collectief Sault weten we haast niets. Ze maakten in 2019 twee uitstekende albums (5 en 7), de Londense muzikant Dean Josiah schijnt betrokken te zijn, maar verder is Sault een enigma. Mooi dat het nog kan.

Untitled (Black Is) is de tot dusver indrukwekkendste verklanking van het jaar van George Floyd en virulent racisme, een verraderlijk ingehouden soundtrack bij de strijd van Black Lives Matter.

De muziek? Bedachtzaam, vaker beheerst boos dan agressief: experimentele pop die aan soul en hiphop ontsproot, maar even schatplichtig is aan dub, afrobeat en krautrock. Nu eens een avant-gardistisch soort protestgospel (Bow met gastrol van Michael Kiwanuka), dan weer lome soul.

Vrouwen- en mannenstemmen wisselen elkaar af. De kracht zit hem in het schetsmatige, het onaffe, de aan chaos grenzende veelkleurigheid.

De teksten zijn al even fragmentarisch. Zelden nemen ze de vorm aan van poëzie of een coherent statement, het zijn eerder flarden, slogans die je opvangt alsof je langs tv-zenders zapt: ‘The revolution has come (out the lies!)/ Still won’t put down the gun!’ ‘People have died.’ ‘We have rights.’ ‘Don’t shoot, I’m innocent.

Untitled (Black Is) is een collage van verwarring, pijn en woede, de gekwelde filmscore bij een deerniswekkend jaar.

Change is happening,’ schreven de makers op Instagram. ‘We are focused.

Sault

Untitled (Black Is)

Pop

★★★★☆

Forever Living Originals

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden