Tv-recensie Undercover

Undercover is precies het inkijkje in de Vlaams-Nederlandse xtc-handel waar je op hoopt

Frank Lammers in Undercover.

Ze waren al begonnen met filmen, maar toen Netflix aanhaakte bij de Vlaams-Nederlandse serie Undercover, konden ze sommige scènes opnieuw opnemen. Het moest grootser en mooier, vertelt hoofdrolspeler Frank Lammers in de Varagids. In Undercover speelt hij xtc-boer Ferry Bouman, een kruising, zegt Lammers zelf, ‘tussen The Dude uit The Big Lebowski en Tony Soprano’.

Undercover is een ietwat eigenaardig product. Zondag was de eerste aflevering te zien op het Belgische Eén. In mei verschijnt het gehele eerste seizoen op Netflix, behalve in België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, waar de nationale zenders ‘voorrang’ krijgen. In Nederland houdt Netflix zich vooralsnog stil over Undercover, in de hoop dat mensen niet al bij de Belg gaan kijken.

Hoewel het verhaal niet bijster origineel is, is de troosteloze setting goed getroffen. Ferry Bouman woont in Belgisch-Limburg op een camping, maar dan wel in zo’n Bauer-achtig paleis, waarvan je nauwelijks kunt voorstellen dat het weg kan rijden. Hij heeft een vettige, naar achter gekamde mat, een gouden schakel om zijn nek en een pens die trots naar voren steekt. Lammers is geknipt voor de rol.

Op die camping komen undercoveragenten Bob (Tom Waes, hier vooral bekend van zijn reisprogramma’s) en Kim (Anna Drijver) naast Ferry wonen. Langzaamaan willen ze zijn vertrouwen winnen en infiltreren in de drugsoperatie. Het loslippige liefje van Ferry, gespeeld door Elise Schaap, blijkt de makkelijkste ingang te zijn.

Aan alles is te zien dat Undercover het niveau wil evenaren van misdaadseries als Narcos, Breaking Bad en True Detective. En dat lukt aardig. De droneshots van de Limburgse heuvels zijn schilderachtig mooi. Een voice-over met een vet Vlaams accent vertelt dat er achter de idyllische natuur een grimmige drugswereld schuilgaat. ‘Limburg is het Colombia van de xtc.’

De openingsscène, waarin een Chinese slaaf ontsnapt uit een pillenlab als hij zich loszaagt van de man aan wie hij zit vastgeketend (nadat ze ruzie hebben gekregen om een frikandel), maakt meteen duidelijk dat dit niet zo’n misdaadserie is die vooral zwaar en ernstig is. Om de gruwelen in Undercover mag je lachen.

Even later krijgt Ferry een woede-uitbarsting als hij van de ontsnapping hoort. Betaal ze gewoon en geef ze ‘fatsoenlijk te vreten’, schreeuwt hij. Loopjongen Remco (Tim Haars) zegt zuchtend: ‘Sjezus Ferry, het zijn gewoon een stelletje Chinezen, hè.’ Waarop Ferry – pats – een afdruk van zijn vlakke hand achterlaat op de wang van Remco.

Na Mocro Maffia (coke in Amsterdam) en Hollands Hoop (wiet in Groningen) was het een kwestie van tijd dat er een goede serie over de xtc-handel in het Nederlands-Belgische grensgebied werd gemaakt. Vorig jaar had KPN al de interessante doch iets te geforceerd intense serie Fenix, over het drugsnetwerk in Brabant, maar die heeft helaas bijna niemand gezien.

Undercover is, zo lijkt het na één aflevering, precies het inkijkje in deze wereld waar je op hoopt.