serierecensieUnbelievable

Unbelievable kaart bovenal de gevolgen van tunnelvisie aan ★★★★★

De achtdelige serie Unbelievable is meer dan een true crime over een serieverkrachter in de Verenigde Staten. Het kaart de gevolgen van een tunnelvisie aan.

Kaitlyn Dever als Marie Adler in UnbelievableBeeld Netflix

Wat als je een 18-jarig meisje bent met een traumatische jeugd, van pleeggezin naar pleeggezin bent gesleept, en uiteindelijk – net wanneer je je leven weer op de rails probeert te krijgen – het slachtoffer wordt van verkrachting?

Dan word je niet geloofd.

Dat geldt althans voor Marie Adler, een van de hoofdpersonages in de nieuwe Netflixserie Unbelievable, een ijzersterke rol van de jonge actrice Kaitlyn Dever. De achtdelige serie is gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat begint bij de verkrachting van een meisje uit Washington in de zomer van 2008. Marie woont dan net op zichzelf via een project voor probleemjongeren. Een man dringt haar huis binnen en verkracht haar, terwijl hij foto’s van haar maakt.

De huiveringwekkende aflevering begint niet zonder reden met een waarschuwing voor kijkers: sommige beelden zijn expliciet en kunnen als schokkend worden ervaren.

Minder expliciet, maar daarom niet minder ijzingwekkend, is de korte scène waarin Marie vlak na de verkrachting, in een emotioneel verdoofde staat, een kil medisch onderzoek ondergaat in het ziekenhuis. Ook de ondervraging door de mannelijke rechercheurs doet weinig zorgzaam aan. Zo wordt de getraumatiseerde Marie op de plaats delict voortdurend gevraagd haar verhaal opnieuw te vertellen, inclusief alle gruwelijke details. Er ontstaan kleine haarscheurtjes in haar verhaal, tot ergernis van de rechercheurs. En wanneer haar wantrouwige pleegmoeder de agenten wijst op Marie’s getroebleerde jeugd, gaat de politie definitief uit van een valse aangifte.

Marie wordt onder druk gezet om toe te geven dat ze heeft gelogen, onder dreiging van vervolging wegens valse aangifte. Ze geeft toe, maar de agenten houden geen woord. Ze ontvangt alsnog een dagvaarding voor valse aangifte. Daarop verliest ze alles: haar woning, haar baan en haar vertrouwen in mensen.

Drie jaar later. In een ander politiedistrict wordt een jonge vrouw verkracht, op vrijwel dezelfde wijze als Marie. Maar hier staat de werkwijze van de dienstdoende vrouwelijke rechercheur Karen Duvall (Merritt Wever) in schril contrast met die van haar collega’s in Washington: het slachtoffer wordt voorzichtig en geduldig ondervraagd in een politiewagen, afgeschermd van de plaats delict waar agenten af en aan lopen.

Patroon

Niet veel later slaat weer een verkrachter toe volgens hetzelfde patroon, nu in een ander district. En ook hier wordt het slachtoffer met uiterste voorzichtigheid behandeld door wederom een vrouwelijke rechercheur, Grace Rasmussen (Toni Collette – heel wat topactrices bij elkaar in deze serie!).

Duvall en Rasmussen komen er per toeval achter dat hun verkrachtingszaken sterke overeenkomsten tonen. Wanneer ze meer verkrachtingen in andere districten opsporen, realiseren ze zich dat ze mogelijk met een serieverkrachter te maken hebben die nauwelijks sporen achterlaat. Ze besluiten samen te werken en de FBI in te schakelen om de dader te pakken. Wat volgt is een uitputtend en minutieus politieonderzoek dat een fascinerend kijkje biedt in het werk van de Amerikaanse zedenrecherche.

De kans dat een verkrachter langer dan een week na zijn misdrijf nog wordt gepakt is klein, merkt de woedende vriend van een slachtoffer op. Met die wetenschap, neemt de spanning elke aflevering toe. Terwijl Duvall en Rasmussen een race tegen de klok voeren, dag en nacht aan hun zaak werken en de frustratie langzaam onder hun huid begint te kruipen, leidt Marie – nog altijd geplaagd door een onverwerkt trauma – een verwoest en eenzaam bestaan.

Unbelievable is meer dan een true crime. De serie laat overtuigend zien waarom de problematische achtergrond van een vermeend slachtoffer of haar emotieloze reactie op het zedendelict niets zegt over haar geloofwaardigheid. Maar bovenal kaart Unbelievable de gevolgen van een tunnelvisie aan. Want na elke verkrachtingszaak die gelinkt wordt aan dezelfde dader doemt steeds weer dezelfde akelige vraag op: hadden deze verkrachtingen voorkomen kunnen worden als Marie drie jaar eerder werd geloofd?

Unbelievable

★★★★★

Met Toni Collette, Kaitlyn Dever, Merritt Wever.