Recensie Allemaal mensen

Umuntu is een stuk als een boeiend mozaïek, met ontroerende, muzikale of verrassend fysieke scènes ★★★★☆

De tien jonge acteurs kunnen allemaal bewegen als de beste. 

Allemaal Mensen|UMUNTU Beeld Sanne Peper

Even over die titel, dat wil zeggen het tweede deel ervan, want die spreekt niet helemaal voor zich: Umuntu. Het woord komt uit een Afrikaanse denktraditie waarvan de kern bestaat in de idee dat een mens daadwerkelijk mens wordt door verbondenheid met de mensen om zich heen. ‘Jij’ wordt gevormd door de gemeenschap, door het ‘wij’.

Dat is het uitgangspunt van de voorstelling, die aanhaakt bij een eerdere van Toneelgroep Oostpool, Allemaal mensen, vorig seizoen een groot succes. Best een risico om dat te willen evenaren, maar regisseur en bedenker van dit al Marcus Azzini doet het gewoon, en ja: opnieuw blijkt het een gouden greep. Allemaal mensen| UMUNTU is een heerlijke voorstelling, die weliswaar volgens eenzelfde werkwijze als haar voorganger tot stand is gekomen, maar een heel eigen resultaat kent.

Umuntu wordt gespeeld door tien jonge acteurs die net van de Arnhemse toneelschool (ArtEZ) komen. Vrolijk stellen ze zich aan hun publiek voor, dit is hun eerste baan én volgens CAO de betaald! Dat is zeker geen vast gegeven in de theaterwereld, en een goed begin voor dit clubje.

Net als in voorganger Allemaal mensen (en dan houden we daarover op) heeft Azzini de acteurs opdracht gegeven elkaar persoonlijke verhalen te vertellen en aan de hand daarvan onderling allerlei scènes of acts te maken. Veel ervan hebben de première niet gehaald, maar die dat wel deden, zijn afwisselend ontroerend, totaal maf, muzikaal of verrassend fysiek - bewegen kunnen ze allemaal als de beste. En zo zien we een stuk als een boeiend mozaïek dat zich concentreert rond onderwerpen die vaak aansluiten bij de wereld van deze millennials, de generatie van Harry Potter, roze koeken en ook de meeste burn-outs. Wat niet betekent dat de voorstelling vooral door leeftijdgenoten te appreciëren zou zijn, zeker niet: de ideeën, overwegingen, dromen en angsten zijn aansprekend genoeg en de performances zijn sprankelend en aanstekelijk.

Zo gaat het over labels en hokjes en clichés, hoe die je vormen, wie jou die toedichten, wat het betekent om de ander te omhelzen en getroost te worden, en hoe je iemand het hardst kan raken. Dat het prima is om queer te zijn, maar ook om gewoon veel van Brabant te houden. En dat je fantastisch kunt spelen, waar ook je voorkeur maar ligt en waar je ook vandaan komt.

Energiek vliegen de tien spelers over de vloer, ze vertonen hun kunsten (met een voetbal, of in een onvervaarde spagaat dan wel een Indiaas georiënteerde dans) in een helder decor, dat verandert met het lichtontwerp. Zo tonen zij zichzelf. En wij zien hen. Elkaar. Ons. Allemaal.

Allemaal Mensen | UMUNTU 

★★★★☆

Door Toneelgroep Oostpool. Concept en regie: Marcus Azzini. Met en van Kharim Amier, Joy Delima, Rabbi Jallo, Tommie Kinneging, Piet Kooij, Julia Lammerts, Hanneke van der Paardt, Alexander Schuitema, Judith Schuur, Carina de Vroome. 4/10, Theater aan het Spui, Den Haag. Tournee t/m 7/12.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden