Uitmuntende actiescènes tillen Atomic Blonde boven de middenmaat

Dankzij de aardige, afwijkende vormgeving en uitmuntende actiescènes stijgt Atomic Blonde boven de middelmaat uit. De actiefilm dendert in hoog tempo voort, op de tonen van popklassiekers.

Ze verdraaide haar knie, kneusde haar ribben en brak twee tanden. Volgens het Amerikaanse filmvakblad Variety lepelde Charlize Theron die feitjes achteloos op tijdens een interview over vrouwelijke actieheldinnen in het algemeen en haar spionnenrol in Atomic Blonde in het bijzonder. Niets om lang bij stil te staan, zei de Zuid-Afrikaanse actrice op deze manier impliciet. Fysiek ongemak op de set van een actiefilm hoort er nou eenmaal bij. En ja, ze is een vrouw, nou en? Eat this, Sire-campagne en jullie suggestie dat we vooral jongetjes meer moeten laten rouwdouwen.

Het is er overduidelijk de tijd voor, in de slipstream van 's werelds eerste superheldinnenfilm Wonder Woman, om Theron ook in interviews als stoïcijnse actieheldin te portretteren. Ze bleef in haar opmerkelijkste rollen sowieso al weg van klassieke vrouwelijke stereotypen; als seriemoordenaar in Monster (niet toevallig de debuutfilm van Wonder Woman-regisseur Patty Jenkins) zette ze zich met een geweldige klap op de kaart, als vrijbuiter Imperator Furiosa in Mad Max: Fury Road speelde ze volgens velen Tom Hardy moeiteloos van het scherm.

En nu raast ze als de witblonde MI6-spionne Lorraine Broughton door het Berlijn van 1989, even voor de val van de Muur, in deze nogal rücksichtslos gewelddadige verfilming van de graphic novel The Coldest City van Anthony Johnston en Sam Hart. Bij aankomst in Berlijn, waar Broughton de dood onderzoekt van een collega die in het bezit was van een lijst met de gegevens van verschillende spionnen, wordt ze binnen enkele minuten onder vuur genomen. En zo dendert het in hoog tempo door, van hinderlaag naar plotwending naar moord- en martelscènes op de tonen van popklassiekers (Blue Monday, 99 Luftballons). 'Ben ik nu een bitch?', onelinert Broughton tegen een van haar vele aanvallers (die haar een bitch noemde) voor ze hem een kurkentrekker door de strot duwt. Er is zelfs een snuf lesbische seks.

Regie: David Leitch

Met: Charlize Theron, James McAvoy, John Goodman, Eddie Marsan, Toby Jones, Sofia Boutella

115 min., in 93 zalen.

Dankzij de aardige, wat afwijkende vormgeving en decors (veel graffiti, neonlicht, een aftands bioscoopje dat Stalker van Andrej Tarkovsky vertoont) en twee uitmuntende, ogenschijnlijk in één ononderbroken take gedraaide actiescènes stijgt Atomic Blonde toch boven de middelmaat uit. Anders zou je zowaar gaan denken dat de sekse van het hoofdpersonage ietwat wordt uitgebuit om de film interessanter te maken dan-ie is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden