De week in boekenWilma de Rek

Uitgevers mikken op boeken waarvoor veel publiciteit wordt verwacht

null Beeld

Boekhandels doen hun best te overleven met het rondbrengen ervan.

Lang vormden ‘januari’ en ‘nieuwe boeken’ een onmogelijke combinatie. Uitgevers brachten hun poten­tiële bestsellers bij voorkeur uit in maart (lekker voor de zomer) of september (lekker voor de feestdagen) en als dat niet kon in april of oktober, maar zeker niet in januari, het Siberië van de literaire kalender. Tot in januari 2009 opeens Het diner van Herman Koch in de winkels lag, met die vrolijke kreeft op het omslag. Ideetje van uitgever Chris Herschdorfer, die had bedacht dat het gebrek aan concurrentie in de stille januarimaand juist kansen bood. Het diner werd de succesvolste Nederlandse roman ­aller tijden en januari geldt sindsdien als ­uiterst geraffineerd uitgeefmoment.

Maar nu dus niet. De afgelopen week ­regende het bij de boekenredactie mailtjes van uitgevers met nieuwe verschijningsdata. De een liet weten dat er vanwege de sluiting van de boekhandels tijdelijk helemáál geen nieuwe titels verschijnen, de ander schoof nieuwe titels eerst naar voren en vervolgens weer terug. De algemene lijn is dat boeken die het moeten hebben van zichtbaarheid in de winkels worden uitgesteld, en dat de grote jongens waar veel publiciteit voor wordt verwacht, toch maar worden uitgebracht. Zoals het nieuwe en ­uiterst actuele pamflet van Jill Lepore, Dit Amerika, of de minder actuele maar wel fijne biografie van Hans van Mierlo, die allebei dit weekeinde verschijnen.

Jill Lepore, van wie dit weekeinde het ­uiterst actuele pamflet Dit Amerika in Nederland verschijnt. Beeld Getty Images
Jill Lepore, van wie dit weekeinde het ­uiterst actuele pamflet Dit Amerika in Nederland verschijnt.Beeld Getty Images

Wie een exemplaar wil kopen moet zijn lokale boekhandelaar bellen of mailen, die dan dolenthousiast op zijn fiets springt om het kostbare drukwerkje hoogstpersoonlijk te komen brengen. Zo stond het althans donderdag in paginagrote advertenties in de dagbladen: ‘De boekhandels zijn door corona tijdelijk gesloten. Maar binnen staat jouw boekverkoper te trappelen om fantastische boeken thuis te bezorgen.’

Zou het echt? De boekhandelaren die ik spreek zijn veel te moe om te trappelen. Hun voorraden lopen op en voor nieuwe titels hebben ze nauwelijks geld. Wel bouwen ze met al dat rondbrengen kilo’s goodwill op bij hun klanten, die bovendien eindelijk ontdekken dat je ook voor online boekbestellingen bij de ouderwetse boekhandel terecht kunt. Wellicht komt alles goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden