Uitgeverij Das Mag gaat strijd aan met Bol.com

Webwinkel Bol.com heeft de boeken van Das Mag Uitgevers van de site gehaald. Dat maakte de uitgever van onder meer Jelle Brandt Corstius en Lize Spit donderdag bekend in een blogpost. Omdat Das Mag de hogere korting die Bol.com eist niet wil inwilligen, heeft het onlinewarenhuis de boeken uit het assortiment gehaald. Voor uitgevers Toine Donk en Daniël van der Meer reden om de strijd in het openbaar te voeren.

Nadat de debuutroman van Lize Spit, Het smelt, een bestseller was geworden in Vlaanderen, wilde Bol.com een nieuwe 'samenwerkingsovereenkomst'.

Het is niet de eerste keer dat Bol.com wordt beschuldigd van het misbruiken van zijn machtspositie. In 2008 en 2011 haalde het concern een deel van de boeken van Lemniscaat, uitgever van onder anderen Jan Terlouw, Paul Biegel en Thea Beckman, uit het aanbod. Ook toen ging het om kortingseisen van Bol.com waarmee de uitgeverij niet akkoord ging. 'Chantage', noemde de uitgever dat.

In eerste instantie waren de boeken van Das Mag gewoon bij Bol.com te koop. Maar nadat de debuutroman Het smelt van Lize Spit een bestseller was geworden in Vlaanderen, wilde de website een nieuwe 'samenwerkingsovereenkomst' uitonderhandelen, waarmee Bol.com volgens de uitgevers 10 procent meer zou verdienen. Das Mag weigerde, ook omdat Bol.com maar 2,65 procent van de totale verkoop van de uitgever zou uitmaken. Nu staat As in tas van Brandt Corstius op de tweede plek in de Nederlandse bestsellerlijst. Het smelt van Spit voert de lijst aan in Vlaanderen.

Bol.com noemt de situatie 'niet bevredigend', zegt contact te zoeken met Das Mag en verwacht de boeken snel weer beschikbaar te hebben. 'Het is gebruikelijk dat wij onderhandelen met uitgevers over kortingen', zegt een woordvoerster. 'Zo maken we afspraken hoe boeken beter onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld via tips, onze nieuwsbrieven en onze boekenredactie.' Ze spreekt tegen dat het een korting is waarmee Bol 10 procent meer verdient.

Meer over