Uitgever PCM ziet zijn winst met helft stijgen

De winst van uitgever PCM (onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad en Trouw) steeg vorig jaar met 50 procent tot 54 miljoen gulden....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De kranten- en boekenuitgever profiteerde vooral van de economische groei, waardoor de advertentie-omzet met 11 procent steeg. Die toename werd met name bereikt dankzij personeelsadvertenties en winkelaanbiedingen. De verkoop van kranten steeg met 2,2 procent, terwijl de boekenverkoop met 1,9 procent terugliep. De totale omzet steeg met 4 procent tot 1,3 miljard gulden.

Bestuursvoorzitter C. Smaling blijft vaag over de synergievoordelen die hij heeft behaald dankzij de fusie tussen Perscombinatie en Dagbladunie begin 1996. 'Er is geld bespaard op het gebied van inkoop, distributie en advertentieverkoop.' Dat leverde volgens hem evenveel voordeel op als de gedaalde papierprijs. 'Maar de grootste winstbijdrage komt van de verkoop van personeelsadsvertenties.'

De oplage van de PCM-kranten nam nauwelijks toe. Daar staat tegenover dat het aantal advertentie's steeg in NRC Handelsblad (10,4 procent), de Volkskrant (8,5) en Algemeen Dagblad (3,8). Gemiddeld steeg het advertentievolume met 3,3 procent, iets meer dan het landelijke gemiddelde. De uitgever zegt tevreden te zijn met Het Parool, waarvan de oplage na een formulewijziging stijgt.

Boekenuitgever Meulenhoff presteerde volgens Smaling onvoldoende, omdat het dochterbedrijf vorig jaar 'aanmerkelijk minder bestsellers heeft afgeleverd'. Voor dit jaar heeft hij hogere verwachtingen, vanwege potentiële successen van schrijvers als Marcel Möring en Connie Palmen.

Op het gebied van educatieve boeken is geen verbetering te verwachten. Daar is het resultaat gedaald, terwijl ook dit jaar flinke investeringen moeten worden gedaan vanwege gewijzigde lesmethoden.

PCM boekte vorig jaar ook 3,6 miljoen gulden verlies aan deelnemingen in regionale televisie (AT 5, TV Rijnmond en TV West) en aan de verkoop van een drukkerij. Ook investeringen in nieuwe media, zoals het aanbieden van kranten op internet, kostten het bedrijf slechts geld. Volgens Smaling komt daar voorlopig geen verandering in, ondanks de introductie van elektronische personeelsadvertenties deze zomer.

Voor dit jaar verwacht PCM een omzetgroei van 20 procent. Die moet opnieuw vooral komen uit de verkoop van personeelsadvertenties door de landelijke dagbladen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden