Uitgeholde personages in The Circle laten het boek niet sprankelen

De kracht van Dave Eggers' bestseller, een satire op de tech-wereld gekoppeld aan een thrillerplot, komt in de film niet over.

Acteurs John Boyega en Emma Watson in The Circle. Beeld ap

Schuif Facebook, Twitter, Google en Apple ineen en je krijgt The Circle. Een in Californië gevestigd, onmatig in de privésfeer wroetend revolutionair techbedrijf dat niet zal rusten voor elk mens op aarde een TruYou-account bezit en volledig 'transparant' is. 24 uur per dag aan het social media-infuus, want dat is 'ware democratie'. Zo dicteert Circle-voorman/goeroe Eamon Bailey (Tom Hanks), die het niet delen of liken van ervaringen als egoïstisch en suspect beschouwt.

Zijn medewerkers/volgelingen werken en leven op de Circle-vormige campus, waar alles beschikbaar is - topkoks, trampolines, hippe bandjes - voor de briljante 'circlers'.

Logisch dat Mae Holland (Emma Watson) een gat in de lucht springt als een binnen de Circle-top opgeklommen vriendin haar een sollicitatiegesprek bezorgt bij de klantenafdeling.

Het knappe en verontrustende van Dave Eggers' bestseller uit 2013 is dat de schrijver, tevens scenarist van de film, zijn toekomstvisioen behoorlijk dichtbij zocht: we staan al met één been in de Circle-wereld. Eggers koppelde geestige satire over de debilisering van sociale media en de sektarische trekjes van de tech-elite aan een thrillerplot. Hij laat zien hoe techbedrijven straks ook overheidswerk en opsporingstaken kunnen uitvoeren, of die overheid dit nu wenst of niet.

James Ponsoldt, bekwaam filmmaker uit de indie-hoek (The End of the Tour), werd aangetrokken voor de regie, maar krijgt geen grip op Eggers werk.

De satire blijft wel even overeind, zeker in de beginfase van de verfilming. Maar de personages worden al vlot pionnen, ontmenselijkt door de sturende, eenduidige dialoog. Zoals Maes vriend Mercer (Ellar Coltrane uit Boyhood), die een hekel heeft aan sociale media en dus voortdurend echt contact bepleit.

Mae zelf is dan weer te veranderlijk: tijdens vergaderingen of op het podium naast de Circle-top blijkt het bleue meisje van het begin ineens een radicale en zelfverzekerde Circle-gelovige, sprekend in wereldverbeterende, zogenaamd spontane volzinnen. Hoofdrolspeelster Watson grossiert daarbij in meer ostentatief spel, dat beter past binnen een fantastische omgeving zoals Harry Potter of Beauty and the Beast.

Hanks redt zich wel: de rol als vriendelijk verpakt kwaad ligt hem goed. Maar ook zijn personage blijft dun. En de sleutel tot veel spanning in Eggers boek, die ene mysterieus opduikende Circle-oprichter en spijtoptant, is hier gewoon een fletse knul (John Boyega) die soms wat op de achtergrond hannest.

Uitgeholde filmpersonages die het belang van privacy demonstreren. Zo kan The Circle niet sprankelen.

The Circle
Thriller
Regie: James Ponsoldt
Met: Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega, Karen Gillan, Ellar Coltrane.
110 min., in 93 zalen

Lees verder

Privacy, dat wordt iets voor de rijken
Overheden zouden techbedrijven moeten behandelen als fastfood-ketens, die ongezonde producten leveren. Maar in plaats daarvan wordt Silicon Valley omarmd, waarschuwt Evgeny Morozov.(+)

Hoe China via big data modelstudenten creëert
China brengt 'The Circle' in de praktijk.(+)

Programmamakers VPRO gaan 'transparant' en streamen hun leven
Twee Nederlandse programmamakers van de VPRO zijn woensdagochtend om elf uur gestart met het project Super Stream Me, een experiment waarbij ze hun levens enkele weken lang 24/7 streamen met video, audio en data.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden