PodcastrecensieParel radio

Uit Parel Radio spreekt liefde voor goede verhalen ★★★★☆

V luistert naar (nieuwe) podcasts en bespreekt er elke week een.

Zoals sommige muziek vooral door muzikanten wordt gewaardeerd, en sommige romans vooral door schrijvers, zo is er ook radio voor radiomakers. In de podcast Parel Radio selecteren radiomakers elke twee weken hun favoriete verhalen uit het archief van de NPO. Er komen actuele documentaires langs, zoals Een stapel stenen, waarin Heleen van Hummelen medewerkers van het failliete Slotervaartziekenhuis volgt tijdens de ontruiming, maar ook oudere programma’s als het prijswinnende hoorspel De Egyptische schaatser uit 1999. De podcast, die sinds 2015 bestaat, heeft inmiddels al 134 parels opgedoken voor de luisteraar.

Presentator Stef Visjager leidt elke aflevering in door te vertellen wat er zo goed is aan de uitzendingen. In het geval van Hoe was ik?, een documentaire over Ischa Meijer van David de Jongh uit 2005, is het de ‘fabelachtige montage’ die haar met open mond heeft doen luisteren. ‘Net zo druk en overweldigend als Ischa zelf.’ En inderdaad, aanvankelijk heeft de luisteraar het gevoel alle kanten op te worden geslingerd door de razendsnelle opeenvolging van interviews en tv-fragmenten. Maar wie volhoudt, ontdekt dat de Jongh er een prachtig en complex portret van heeft weten te vlechten.

Stef VisjagerBeeld ANP Kippa

Ook een simpeler verhaal van een nog onervaren maker kan de aandacht van Parel Radio trekken, zoals Wisse Beets’ documentaire Coby. Beets, in het dagelijks leven consultant, vond in de kringloopwinkel een casettebandje waarop ene Coby gedichten voordraagt over haar leven in de Jordaan. Met een schitterend Amsterdams accent dicht ze over bruine kroegen, het echte Jordanese gevoel, maar ook over het verlies van twee echtgenoten, over eenzaamheid en armoede. Beets struint cafés, bejaardentehuizen en stadsarchieven af om Coby te vinden en heeft onderweg grappige en ontroerende ontmoetingen met de laatste echte Jordanezen.

Na afloop van het verhaal interviewt Visjager Beets over zijn eerste stappen in het radiovak. Hij vertelt over zijn beginnersfouten: dat hij opnam op te lawaaiige plekken en te veel tussen de geïnterviewde door praatte, wat hem moeilijkheden opleverde tijdens de montage. Ook vertelt hij wat de uitzending teweegbracht: honderden berichten van luisteraars die waren geraakt door Coby’s gedichten en wilden helpen haar te vinden.

Zo selecteert Parel Radio niet alleen de uiteenlopendste programma’s voor de luisteraar, maar krijgt die ook een kijkje achter de schermen. De liefde voor goede verhalen spat van elke aflevering af. En die is aanstekelijk, of je nu radiomaker bent of niet.

Parel Radio

Journalistiek

★★★★☆