Recensie Klassiek

Uit het werk van de Amerikaanse componist Julia Wolfe spreekt een groot gevoel van maatschappelijke betrokkenheid ★★★☆☆

New York Philharmonic, Fire in My Mouth.

New York Philharmonic

★★★☆☆

Klassiek

Fire in My Mouth

Decca Gold

Het zou een understatement zijn om Julia Wolfe, Amerika’s bekendste vrouwelijke componist van het moment, geëngageerd te noemen. Uit bijna al haar recente werken spreekt een groot gevoel van maatschappelijke betrokkenheid. Zo schreef ze met Anthracite Fields een ode aan de slachtoffers, rond 1900, van de antracietwinning in Pennsylvania. Het oratorium werd in 2015 bekroond met een Pulitzerprijs.

Met Fire in My Mouth, in januari in première gebracht door Jaap van Zweden en zijn New York Philharmonic, gaat Wolfe verder op de ingeslagen weg. Ze liet zich voor het stuk – vier delen, 48 minuten – inspireren door een brand in een kledingfabriek in New York in 1911. Er vielen 146 doden, vooral vrouwen, vooral immigranten. Wolfe liet 146 vrouwen en meisjes opdraven om de teksten te zingen. Het is nu verschenen op cd.

We horen naaimachines. De componist rustte het vrouwenkoor uit met scharen. De teksten en zanglijnen, steeds herhaald boven een dreigend orkest, zorgen voor spanning. Maar de industriële klanken, de golven als de immigranten op New York afkoersen, zijn voor de hand liggend. De verklanking van de vuurzee door het sterk spelende orkest zal zeker live veel indruk hebben gemaakt. Het probleem is de ondubbelzinnigheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden