Opinie

'Ubertaxi mag, als klant weet wat hij (niet) krijgt'

Een digitaal vignet voor snordersdiensten als Ubertaxi heeft de voorkeur boven een verbod, schrijt Gijs van Loef.

Taxichauffeurs in Londen protesteren tegen de komst van de Uber-app.Beeld getty

Technologische revoluties veranderen markten. De smartphone gedragen app-revolutie creëert nieuwe markten die een goedkoper alternatief vormen voor bestaande markten (airbnb, Uber). Gevestigde marktbelangen protesteren. Begrijpelijk. Lobbies van de gevestigde orde versus nieuwkomers trachten politieke besluitvorming te beïnvloeden ten gunste van het eigen belang. Niets nieuws onder de zon. De wereldwijde opkomst van de Ubertaxi is een perfect voorbeeld van marktdynamiek.

Het taxivervoer was tot de eeuwwisseling een door de lagere overheden op basis van een vergunningstelsel gereguleerde vrije markt, inclusief tariefregulering. Tot 1988 verleenden gemeenten vergunningen, daarna werd dit een taak van de provincies. In 2000 werd de taximarkt met de Wet Personenvervoer 'geliberaliseerd', feitelijk werden de provinciale/regionale taximarkten omgevormd tot een landelijke markt voor taxivervoer. Het regionaal gebonden vergunningstelsel werd afgeschaft, iedere gediplomeerde taxiondernemer mocht voortaan heel Nederland als zijn werkterrein gaan bestrijken. Landelijke eisen zijn: een ondernemersvergunning, een vervoerplicht, ritadministratie, het hebben van een klachtenregeling. De wetgever stelt maximumtarieven vast en taxi's moeten zijn uitgerust met taxameters, die jaarlijks moeten worden geijkt en gekeurd.

Hevige concurrentie
Vergeleken met de andere vormen van openbaar vervoer is de taxibranche zeer gemakkelijk toegankelijk voor toetreders en is er sprake van een hevige concurrentie tussen taxiondernemers. Maar ondanks de hevige concurrentie werkt de markt verre van perfect. Zo zouden Amsterdamse taxi's sinds de liberalisering in 2000 heel duur geworden zijn. Werkt de markt van het Amsterdamse taxivervoer eigenlijk wel, is de vraag? Hoe staat het met de handhaving van eerlijke prijs- en kwaliteitconcurrentie, is er wel effectief toezicht?

De UberApp introduceert een nieuw, concurrerend alternatief. Noemt het de 'snormarkt'. Accepteer het! De overheid moet wel direct regels stellen aan de snormarkt.

Voor de aanbodzijde geldt: Snorders zijn ondernemers, daar bestaan al regels voor.

Voor de vraagzijde geldt: de snorconsument moet weten waar hij aan toe is. Snorren is goedkoper, maar een aantal kwaliteitseisen en garanties ontbreken.

De minister moet een digitaal vignet op de Uber-app afdwingen. Net als bij het pakje sigaretten: U snort? Dit betekent: geen klachtenrecht, geen gediplomeerd chauffeur en u bent beperkt verzekerd!

Gijs van Loef is managementconsultant en auteur van Kiezen tussen overheid en markt.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden