Twitter bedenkt verdienmodel

AMSTERDAM Het populaire sociale netwerk Twitter gaat proberen geld te verdienen. Daartoe gaat de microblog advertenties plaatsen die zullen verschijnen bij zoekopdrachten van gebruikers....

Tientallen miljoenen mensen verspreiden dagelijks tweets, berichtjes van maximaal 140 tekens. Maar veel omzet leveren die tot dusver niet op. ‘Twitter heeft alleen nog maar geld gekost’, zegt Carlijn Postma, schrijfster van het boek Zakelijk twitteren voor beginners. ‘Voor de continuïteit zullen ze toch op een zeker moment winst moeten gaan maken.’

Daar moeten adverteerders op de Amerikaanse microblogdienst voor gaan zorgen. Geïnteresseerde bedrijven kunnen bij Twitter zoektermen gaan inkopen. Gebruikers krijgen na een zoekopdracht dan eerst een tweet van de adverteerder te zien.

Postma ziet wel wat in deze nieuwe manier van adverteren. ‘Het leuke is dat ook de berichtjes van de adverteerders relevant moeten zijn. Als er door gebruikers niet genoeg gereageerd wordt op de tweet, of hij wordt niet vaak genoeg doorgestuurd, dan wordt hij er gewoon afgehaald.’

In het begin zal maximaal 10 procent van de gebruikers de advertenties te zien krijgen. Later wordt die groep uitgebreid. Op termijn worden de tweets ook opgenomen in de tijdlijn van twittergebruikers, tussen de berichtjes van vrienden. ‘Twitter snapt heel goed waar hun kracht ligt’, stelt Postma. ‘De microblogdienst is zo populair omdat gebruikers laten weten wat zij ergens van vinden. Als je de gebruiker bij de vercommercialisering vergeet, verliest Twitter zijn populariteit.’

Dat bevestigt ook internetstrateeg Jeroen de Bakker. ‘De dienst werkt zonder advertenties prima. Maar Twitter kan hiermee niet blijven doorgaan. Daardoor ontstaat een duivels dilemma voor oprichter Biz Stone. Hij moet een vorm van adverteren vinden die iets toevoegt aan de dienst en die gebruikers niet onnodig stoort en lastig valt.’

Volgens De Bakker kan het dan zomaar zijn dat gebruikers overstappen naar een concurrerende twitterachtige dienst. ‘Eentje die in de opstart nog geen adverteerders nodig heeft om deze service aan te bieden.’ Er zijn tien bedrijven die willen adverteren op Twitter, waaronder koffieketen Starbucks en elektronicaketen Best Buy.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.