Review

Tweetakt mag iets tegendraadser zijn

De groenten lachen. Ze luisteren naar vrolijke namen, zoals Mats, Anna, Madelief, Floris en Bente. Het is vrijdagavond zeven uur als Utrechtse schoolkinderen tussen trotse ouders de Neude opstommelen, om onder een confettiregen het Kunstenfestival Tweetakt (voor alle leeftijden) te openen. Ze zijn verkleed als komkommer, tomaat, wortel en aardappel, aldus hun uit karton geknipte pakken. Ze vormen een gelegenheids-groenten-orkest maar veel geluid produceren ze niet. Er klinken wat repetitieve deuntjes op keyboard, met tussendoor een klap op een trommel. De groenten-kinderen zien er in koddig karton carnavalesk uit. Maar het ijverig geknutsel heeft ook iets houwtje-touwtje. Zoals het voorprogramma door drie in hagelwit en roze gestoken muzikanten ook al opzettelijk iets knulligs heeft.

Tweetakt TornarBeeld Danny Willems

In het muzikale objectenvoorstellinkje Grrrrroenten (4+) zetten Jelte Heringa, Nana Effah-Bekoe en Mischa Porte echte groenten in de spotlight van een aftands glittershowtje: komkommers in een pirouette, sperzieboontjes aan een trapeze, rode kool als drumstel en aardappels in een indianendans. Grappig en goedkoop - ook hier weer veel karton. Maar het trio mag in deze Tweetaktproductie wel meer contact maken met de jonge toeschouwers. Die reageren in het kleine Trekkersschuurtje op iedere banaan en boon die voorbij fietst. Zonde dat het trio daarmee niets doet.

Kunstenfestival Tweetakt presenteert dans, theater, muziek, cabaret, film en beeldende kunst voor publiek van 2 tot 20 jaar en ouder en maakt ieder jaar een sterker antistatement door te openen zonder speech, zonder toeters en bellen, zonder officiële aftrap. Alleen verklede kinderen en een confettikanon. Maar na al die edities snak je bij dit belangrijke festival wel naar een stevige opening, iets met een pepertje erin.

Goedmoedige, lieve sfeer

Want ook de openingsvoorstelling Tornar (8+) van Ultima Vez (het beroemde gezelschap van Vlaming Wim Vandekeybus) blijft hangen in de goedmoedige, lieve sfeer. Het toneelbeeld is prachtig - een tot rust gekomen zandstorm - ook al is er in Theater Kikker te weinig ruimte voor de cirkelvormige energie van tien dansers en één muzikant. Langzaam komt deze door de tornado geraakte gemeenschap weer overeind - kinderen, jonge vrouwen, een tienerjongen met beginnende snor, twee middelbare mannen, een opa. Die laatste vormt met zijn geblutste zak sinaasappels het hernieuwde middelpunt. Een stralend meisje met dreadlocks kriebelt hem overeind. De woordeloze motoriek die maker Seppe Baeyens aan deze groep weet te ontlokken balanceert mooi op de grens tussen natuurlijke beweging en bedachte dans in. En aan het slot laten de lichamen zich machtig zandstralen. Maar in totaal heeft Tornar toch iets onbevredigends, omdat er voor vijf kwartier net te weinig gebeurt. Waarom wordt er bijvoorbeeld niet met publiek gecommuniceerd dat de 93-jarige (dansende!) opa en de jonge meisjes uit Molenbeek komen. Zij leven nu dagelijks in het oog van een politieke orkaan. Maar met dat gegeven wordt spijtige genoeg niks gedaan.

* Ibuka (15+) door Theater Utrecht, naar een tekst van Ad de Bont over een geheime familiegeschiedenis van een Nederlands-Rwandese jongen, 5, 6 en 7/4 in De Snijzaal, Utrecht

* To Belong (15+) door Theater STAP, choreografie van Koen de Preter voor negen acteurs met syndroom van down, 15/4 in Theater Kikker en 16/4 in Theater a/h Vrijhtof, Maastricht

* Kriep (8+) door 4Hoog Productiehuis, live hoorspelthriller van Frans van der Aa, 17/4, Theater Kikker

* Première Het meisje van 668k, documentaire door Mirjam Marks over de 16-jarige Annechien Schilling uit Utrecht die met gefotoshopte zelfportretten 668.000 Instagram-volgers heeft, 29/5, Fort Ruigenhoek, Groenekan

* Plus de Zilveren-Krekel-winnaars: AaiPet (2+)van BonteHond op 7 en 9/4, Bezoek voor Beer (4+) van Het Laagland op 9/4 en Alice in Wonderland (8+) door MAAS Theater en dans op 8/4.

Ook de inhoud van de derde voorstelling op deze openingsdag, Chalk About (8+) komt moeizaam bij de doelgroep terecht: de communicatie tussen de buitenlandse danseres en acteur en het jonge publiek verloopt in het Engels en dat matcht niet helemaal. Op een balletvloer met krijttekeningen proberen ze grappend en grollend, dansend en mimend uit te beelden wat kinderen allemaal wel en niet in een jeugdvoorstelling wensen (niet iets met Bach, Shakespeare of liefde, bah, wel iets met pizza, dino's en Beyoncé). De motoriek is lief en charmant, de creaturen aan witte ballonnen ogen romantisch. Maar ook hier: meer woeste zwaartekracht is welkom. Tweetakt heeft twee weken de tijd om zijn naam van een opvallend festival eer aan te doen, met tegendraadse voorstellingen om lekker de tanden in te zetten.

Kunstenfestival Tweetakt, t/m 17/4 in Utrecht en van 9/4 t/m 29/5 op Fort Ruigenhoek, www.tweetakt.nl

Beeld Anna van Kooij
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden