Recensie Serie The Deuce

Tweede seizoen van The Deuce bevestigt dat het een van de beste series van de laatste jaren is (vijf sterren)

Het eerste seizoen van de HBO-serie kreeg eerder al vijf sterren van de Volkskrant. Het tweede seizoen maakt evenveel indruk.

Maggie Gyllenhaal als Candy in The Deuce.

The Deuce, seizoen 2

Van: David Simon en George Pelecanos

Met: Maggy Gyllenhaal, James Franco

Te zien op Ziggo/HBO

In een van de eerste afleveringen van het tweede seizoen van The Deuce (dat een sprong van vijf jaar neemt en begint in 1977) horen we een flarde van een gesprek tijdens een prijzengala van de pornofilmindustrie in Los Angeles. Een regisseur vertelt dat hij genomineerd is voor een seksparodie op de populaire science fictionfilm Westworld (uit 1973). Zijn vondst: geen cowboyrobots, maar seksrobots! Vette knipoog van makers David Simon en George Pelecanos naar producent HBO van The Deuce, dezelfde mensen achter de serie Westworld, waarin de wereld van de western veranderd is in een enorm bordeel met western-motief. Alles wordt uiteindelijk corporate, zeggen Simon en Pelecanos hiermee. En dat gaat natuurlijk ook over The Deuce, de bijnaam voor een deel van 42nd Street in New York, in de jaren zeventig een poel van verderf en tegenwoordig middelpunt van de toeristen- en entertainmentindustrie.

Het eerste seizoen van The Deuce (van de makers van The Wire) kreeg hier eerder vijf sterren en na het zien van de eerste helft van het tweede seizoen is er geen enkele aanleiding om die mening bij te stellen. In een fraai lang openingsshot (knipoog naar Scorsese en Boogie Nights) zien we de voormalige straatprostituee Candy (Maggie Gyllenhaal, die we door diepe dalen hebben zien gaan in het eerste seizoen) vol zelfvertrouwen over het trottoir lopen – het helpt dat we Let the Music Play van Barry White op de soundtrack horen. Gevolgd door de camera betreedt ze Club 366, de illegale disco van Vincent Martino (James Franco) en zijn vrienden van de Italiaanse georganiseerde misdaad. ‘Royalty in the house!’ roept hij van achter de bar en net op het moment dat White aan zijn onweerstaande refrein begint (I just want to dance the night away!) verdwijnt ze dansend in de menigte. Denderende opening.

Candy heeft zich aan het brute leven in de straat ontrokken en is nu regisseur van pornofilms, op het moment dat porno een miljardenindustrie gaat worden. Ondertussen schetsen Simon en Pelecanos, à la The Wire, in het leven van tientallen personages hoe onderwereld en bovenwereld verknoopt raken. De grote geschiedenis van een stad bestaat uiteindelijk uit talloze persoonlijke drama’s en The Deuce zoomt overtuigend in op de details zonder de bal uit het oog te verliezen. Het tweede seizoen bevestigt nog eens dat The Deuce een van de beste series van de laatste jaren is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.