SerierecensieUndercover 2

Tweede seizoen Netflix-serie Undercover krijgt een kickstart ★★★★☆

Tom Waes in Undercover 2.Beeld Filmstill

Het verhaal gaat dat toen drugsbaron Janus van Wesenbeeck zichzelf eind juni 2019 aangaf bij de Nederlandse politie, hij zich meldde als ‘Ferry Bouman’. Bouman is natuurlijk de fictieve drugsbaron die met zoveel overtuiging wordt gespeeld door Frank Lammers in de Vlaams-Nederlandse serie Undercover, voorlopig de succesvolste Nederlandstalige productie op Netflix. Het is de Lage Landen-variant van de anekdote dat New Yorkse maffialeden zich gingen modelleren naar de manier waarop ze in The Godfather (1972, Francis Ford Coppola) werden neergezet, inclusief het kussen van de zegelring.

Na het succes van de eerste serie, die vanaf begin 2019 liep, was het duidelijk dat er een vervolg zou komen. De dynamiek tussen de misdaadbestrijders, gespeeld door Tom Waes en Anna Drijver, en het formidabele criminele echtpaar, gespeeld door Frank Lammers en Elise Schaap, was eenvoudig te sterk om niet nog een keer in te zetten. De makers (van het Vlaamse productiehuis De Mensen) hadden precies de goede toon getroffen die het midden hield tussen camp, comedy en een realistische crimi.

Voor het tweede seizoen, dat nu twee afleveringen op weg  is en dat zich aankondigde in een sterke teaser met voetballer Daley Blind, moest een nieuwe opzet worden gekozen. In het eerste seizoen zien we hoe een stel rechercheurs undercover gaat op Camping Zonnedauw, het hoofdkwartier van drugsbaas Ferry Bouman. Aan het slot (spoileralert!) vallen de maskers en wordt Ferry afgevoerd naar de gevangenis, terwijl de haat uit zijn ogen spat – laat dat maar aan Lammers over.

In de eerste twee afleveringen van de nieuwe Undercover zien we hoe de schrijvers het undercover-concept een nieuwe draai geven en meteen een aantal nieuwe hoofdpersonen introduceren. Het campgehalte van camping Zonnedauw wordt in seizoen 2 vertegenwoordigd door de El Dorado Ranch, een manege/kroeg/linedance-centrum, waarin een Vlaamse variant van de Amerikaanse westerncultuur wordt hooggehouden. Maar de manege is ook een dekmantel voor internationale wapenhandel, een schakel tussen Oekraïne en Syrië.

De dynamiek van het tweede seizoen krijgt een kickstart van de scenaristen met een schokkende ontwikkeling in de eerste aflevering al, die we hier niet zullen weggeven, maar die meteen duidelijk maakt dat er veel op het spel staat. Voelde de eerste aflevering nog een beetje (zoals vaker bij eerste afleveringen) als het klaarzetten van de stukken voor een schaakpartij, de tweede aflevering maakte duidelijk dat ook Undercover, seizoen 2, een sterke nieuwe spanningsboog heeft. Een en ander wordt geholpen door nieuwe personages zoals manegebaas Laurent Berger (Wim Willaert), die zichzelf totaal niet in de hand heeft: ‘Als ze mij in een hoek duwen dan ontplof ik.’ Iets wat door Willaert met verve wordt gedemonstreerd. We gaan nog veel plezier beleven aan zijn woedebeheersingsproblematiek, dat wordt snel duidelijk.

Een derde seizoen is ook al aangekondigd, en als bewijs dat Netflix gelooft in de makers van Undercover staat er ook een losstaande film over de jonge jaren van Ferry Bouman op het programma, die begin volgend jaar op Netflix verschijnt.

Undercover, seizoen 2

Misdaad

Productie De Mensen.