Tweede scherm houdt tv-kijker bij de les, of juist niet?

Zonder 'tweede scherm' hoor je er niet meer bij in Hilversum. De lijst tv-programma's met zo'n handige tool groeit met de dag, vandaag voegde het eerste actualiteitenprogramma zich hierbij: Nieuwsuur.

Fragment uit de Nieuwsuur-video over het tweede schermBeeld Nieuwsuur

Via www.nieuwsuur.nl/tweedescherm krijgen kijkers tijdens de uitzending extra informatie en beelden bij de onderwerpen in het programma. Dus op de bank met laptop of tablet in de hand, extra actief tv-kijken.

Het kunstje is eigenlijk al bekend, goed bekeken programma's als Wie is de Mol en The Voice werken er al langer mee. Afgelopen week maakte Tussen Kunst en Kitsch haar debuut met een tweede scherm. Via live.avro.nl kunnen kijkers het voorwerp taxeren dat op dat moment in de uitzending wordt besproken. Een scorelijst brengt vervolgens de best-taxerende kijkers in beeld.

De Avro wil nog niets zeggen over het aantal mensen dat ervan gebruikmaakt. Volgens manager nieuwe mediaproducties Walter van Maren wordt vooral geprobeerd iets toe te voegen aan het programma. 'Er zijn voorbeelden geweest waarbij het tweede scherm te dominant werd, waarbij mensen het daadwerkelijke programma niet meer volgden. Het moet niet teveel afleiden'. De Avro zet het dan ook alleen in ter verrijking met informatie en als spelelement, zoals het 'verdenken' bij Wie is de Mol.

WK Voetbal
Nieuw is het tweede scherm zeker niet. Alweer bijna twee jaar geleden introduceerde de afdeling nieuwe media van de NOS het fenomeen tijdens het WK Voetbal in Zuid-Afrika. Dezelfde functionaliteit wordt sindsdien gebruikt voor de Tour de France en nu dus ook voor het NOS/NTR-programma Nieuwsuur.

Het tweede scherm is vooral handig en leuk via je tablet, zoals een iPad, maar het wordt ook gebruikt tijdens het surfen op een 'ouderwetse' desktopcomputer. In tegenstelling tot het gebruik op smartphones en tablets, zijn daar wel cijfers van. Ruim een kwart van de kijkers van Goede Tijden, Slechte Tijden en The Voice of Holland is tijdens het kijken ook op de pc actief met het tweede beeldscherm. In de Verenigde Staten is het gebruik van kleine schermen tijdens het tv-kijken wel gemeten. Van de jongeren doet 92 procent dat, blijkt uit onderzoek van kijk- en luisterbureau Nielsen.

Desatreus voor reclame-effectiviteit
Een extra service, verklaren programmamakers. Maar toch zit er ook een nadeel aan het inzetten van een tweede scherm. 'Multitaskende kijkers zijn desastreus voor de effectiviteit', zei Jeroen Doucet, mediastrateeg in Amsterdam, deze week in de Volkskrant. Het zou uiteindelijk reclame-inkomsten kunnen schelen, omdat kijkers tijdens de reclame zijn afgeleid. Minder aandacht voor de programma's betekent minder aandacht voor de bijbehorende reclames en dus minder effectiviteit van commercials, zegt Doucet. 'Het is de houtrot van het tv-model. Je ziet het aanvankelijk niet, maar bestaande structuren worden wel aangetast.'

Van Maren van de Avro denkt dat dat wel meevalt: 'Het is juist een goede manier om een 'extra laag' aan te brengen, in de sfeer van het programma', stelt hij. 'Daarbij is televisie altijd al een sociaal medium geweest, praten over tv deed je altijd al bij de koffie-automaat, maar nu ook via het tweede scherm.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden