Twee tienermusicals die inspelen op de droom om beroemd te worden

Tienermusicals trekken jong publiek met belofte van instantberoemdheid. Tina de musical is een levendig cadeautje en Shock is een behoorlijk spannende thriller.

Een scène uit de voorstelling TinaBeeld Annette Embrechts

Gezien worden, op een podium staan of de voorpagina van een boek of blad halen? Twee tienermusicals, die vorige week in première gingen en nu door heel Nederland trekken, adverteren met 'roem onder handbereik'. Bij Shock, de thrillermusical (naar het gelijknamige boek van Mel Wallis de Vries) kun je in elk van de ruim vijftig theaters meedoen aan een fotowedstrijd. Hoofdprijs? Omslagmodel op het volgende youngadultboek van deze populaire, goed verkopende schrijver.

Voor Tina de musical (gemaakt vanwege het vijftigjarig bestaan van het meidenblad) deden maar liefst 2.861 kinderen (waarvan 2.744 meisjes) auditie voor drie jeugdrollen: Tina zelf, haar vriendin Puck en vriend Fabio. Zes regioteams met elk drie debutanten proeven de komende maanden op het grote schouwburgpodium aan een vleug instantberoemdheid.

Dat heeft voor- en nadelen. De oproepen op Facebook en speciaal in het leven geroepen websites kweken fans en een betrokken publiek. Dat versterkt de sfeer in de volle zaal, waar meisjes gretig naar spotlights lonken. De tienermusicals voorzien in een behoefte: theaters smachten naar deze lastig te binden doelgroep. Jammer is wel dat de uitgelaten sfeer - nu meedoen, morgen beroemd! - de professionele eisen, die aan grotezaalvoorstellingen mogen worden gesteld, soms overschaduwt.

Dat is vooral het geval bij Tina de musical. Dick van den Heuvel schreef een propvol script dat aan het slot bijna in ademnood raakt, zo veel lijntjes worden aangestipt en (leuk) verbeeld in korte scènes. Het gezin van Tina maakt het blad wekelijks in de garage, maar raakt door een tirannieke uitgever (Robin van den Heuvel) in deadlinestress. Tina's moeder (Alexandra Alphenaar) ontwikkelt een burn-out, Tina's vader (Theun Plantinga) krijgt geen tekening meer op papier en prepuber Tina raakt bevangen door haar eerste verliefdheid, op koerier Bobby. Deze hunk blijkt een hork en zo racen we door van garage naar het eiland Ibiza, waar Tina's oma haar leeftijd ontvlucht, en terug naar een lokale zangwedstrijd, waarbij (natuurlijk) het opgehitste publiek mag stemmen.

Shock, de thrillermusical
Theater
Door Theater Terra.
27/10, De Kom, Nieuwegein.
Tournee t/m 9/2.

Tina de musical
Theater
Door Home Made Productions.
22/10, Zaantheater, Zaandam.
Tournee t/m 1/4.

De scènes hebben de spanningsboog van een paginastrip uit Tina en de karikaturale personages zijn net zo weinig uitgediept. Maar gelukkig is daar raskomiek Annick Boer als Tina's grootmoeder, die met onderkoelde humor en een gevatte timing de hele musical naar haar hand weet te zetten én te zingen. Ook de dubbelrollen van Plantinga en de spirituele zweefsessie van Alphenaar verhogen de hilariteit. Tel daarbij op de herkenbaar hippe dansjes en het inventieve, verrijdbare decor en Tina de musical is een levendig cadeautje voor het jubilerende tijdschrift.

Shock heeft wel een pakkende en spannende verhaallijn. Theater Terra volgt de raadsels uit de gelijknamige thriller, over de verdwijning van Emma en de verdrinkingsdood van Lilly. Je hoeft niet eens van Anne Faber te weten om te schrikken bij fietsen die uit vijvers worden gedregd, ook al is het grotendeels op video. Het eenvoudige en handzame decor bestaat uit stroken papierstof, waarop beelden van campings, bossen, zwembaden, rechercheurs en snelwegen worden geprojecteerd. Vijf jonge actrices, sommige bekend van televisieseries, spelen daartussen levensechte hartsvriendinnen. Ze leggen via slim gemonteerde flashbacks de puzzelstukjes bij elkaar. De donder en bliksem uit de trekkenwand doen de rest. Zo ontpopt Shock zich tot behoorlijke spannende theaterthriller. Met bovendien 'jonge meisjes in krantenkoppen'. Maar op die 'beroemdheid' zit niemand te wachten.

Een scène uit de voorstelling ShockBeeld Annette Embrechts
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden