Twee keer vloeken in één boektitel, dat gaat te ver

Christelijke boekhandels zijn niet blij met de Libris Literatuurprijsnominatie van Godverdomse dagen op een godverdomse bol van de Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst, meldt Boekblad.

‘Ik heb altijd geleerd dat vloeken een gebrek aan woorden is. Wat betekent het dan dat iemand als Verhulst is genomineerd voor een literaire prijs’, vraagt Jo van Dorp, eigenaar van twee christelijke boekhandels in Leiden en Zoetermeer, zich af. ‘Dat spoort toch niet.’ Van Dorp verkoopt het boek niet in zijn in christelijke titels gespecialiseerde winkel. ‘In deze moeilijke tijden moet je letten op wat de achterban zoekt. Je wilt niemand voor het hoofd stoten.’ In de branche is de titel en de nominatie van Verhulst een onderwerp van discussie. ‘Vloeken in de titel is weer wat anders dan vloeken in de tekst. Over de tekst kun je discussiëren, of het functioneel is of niet. Maar een titel is om te intrigeren. Het kan niet anders dan bedoeld zijn om te shockeren.’

Biblebelt
De Librisboekhandel van Albert van Koten ligt in Veenendaal, in de Biblebelt. ‘Een boek als dit past hier niet. De inhoud is mooi, maar twee keer vloeken in één titel gaat te ver.’ Toch ligt het boek in zijn boekhandel. ‘Ik denk dat onze klanten volwassen genoeg zijn om zelf die keuze te maken.’ Van Koten liet 35.000 folders van de Libris-organisatie vernietigen, waarin het boek van Verhulst werd aangeprezen. Hij had 2.700 euro voor de folders betaald. ‘Kijk, ik verkoop het boek wel, maar ik ga er geen reclame voor maken. Daar is het te aanstootgevend voor.’ Bovendien botst de nominatie van het boek met de belijdenistijd, vindt Van Koten. ‘Dan is er een klant die naar de Bijbel vraagt en tegelijkertijd komt er iemand binnen die vraagt naar deze titel.’

Gert-Jan van Rietschoten, eigenaar van Van Rietschoten Boekhandel in Rotterdam, levert het boek op bestelling. ‘Maar er komt zeker geen grote stapel in de winkel te liggen.’ Hij verkoopt zowel christelijke als gewone boeken. ‘Deze titel staat me tegen. We willen ons profileren met boeken waar we achter staan. ‘Ik denk dat alle christelijke boekwinkels er zo over denken. Vloeken is gewoon niet nodig.’

Het boek (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden