Twee jazzbladen twisten nog lekker door

Een opmerkelijke rectificatie in het net verschenen nummer van muziekblad Jazzism: ‘Op de voorpagina van eerdere edities van dit tijdschrift stond de mededeling ‘Al 29 jaar de makers van hét jazzblad’ en ‘Redactie sinds 1977’ vermeld....

Was getekend: de uitgever.

Als hier de rechter niet aan te pas is gekomen. En inderdaad: de oorlog tussen de twee tijdschriften is nog altijd niet over. Die begon vorig jaar, toen het oudste jazzblad van Nederland, Jazz, ophield te bestaan. Omdat de toenmalige uitgever, Argo Media, rekeningen niet voldeed en niet meer in staat leek het blad voort te zetten, stapte de redactie in de armen van een andere uitgeverij, BCM.

Leed geleden, zo leek het: hoofdredacteur Bert Huisjes en zijn medewerkers als Bert Vuijsje, Rudie Kagie, Adriaan Jaeggi en anderen zetten hun (liefde)werk vrolijk voort onder de nieuwe titel Jazzism.

En ineens diende zich toch weer uitgeverij Argo aan, die ‘met wat stagiaires’ (aldus Huisjes) onverschrokken het ‘nieuwe’ oude blad Jazz voortzette. Ineens was jazzminnend Nederland twee bladen rijker.

Erg gebroederlijk liggen die twee niet naast elkaar in de kiosk: afgelopen december vocht Argo het bestaan van Jazzism aan met een kort geding, waaruit de rectificatie van deze maand vloeide.

Bert Huisjes: ‘We moesten wel, onder een dwangsom van 5000 euro. We zijn in beroep gegaan, maar daarvan was de uitspraak nog niet binnen toen het blad naar de drukker ging. Zo’n rectificatie is verwarrend voor de buitenstaander, ja. Maar het gaat goed met het blad; we hebben er weer lol in en hoeven geen belachelijke modereportages meer te plaatsen, zoals de vorige uitgever wilde’.

Jean-Pierre Geelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden