Kunstwerk van de WeekTwo Lizards

Twee hondsbrutale reptielen als ultieme surreality-tv

Voor wie nog even geen puppy of kitten aadurft, maar wel dierlijk genot in zijn leven wenst, is er Two Lizards, twee hondsbrutale virtuele reptielen op Instagram.

Beeld Meriem Bennani and Orian Barki

Wat? Two Lizards (2020). 
Door wie? Meriem Bennani (zij won vorig jaar de Eye Art & Film Prize) en Orian Barki (zij maakt documentaires, bijvoorbeeld over tieners).
Waar? Op Instagram, zie @meriembennani (kantel het scherm, indien mogelijk).
Waarom? Omdat ze samen iets leuks wilden doen – en de hagedissen vast ook.

Er kwam een filmpje voorbij op mijn Twittertijdlijn: mensen met mondkapjes juichen en applaudisseren in geopende lege kooien. Heel even dacht ik dat ik naar de vrijlating van Amerikaanse gevangenen keek, maar het bleken de medewerkers van een dierenasiel in Florida. De hokken zijn leeg, hoera! 

Kennelijk willen mensen nu graag iets knuffelen, verzorgen en uitlaten. Beroemdheden willen dat ook: Billie Eilish heeft een nieuwe pup en Miley Cyrus ook. Dichter bij huis zag ik een schattig filmpje van fotograaf en documentairemaker Ruben Terlou die puppy Kapitein laat zien, vanwege de comeback van het illustere VPRO-programma Achterwerk in de kast. (Een puppy blijkt eenvoudiger te showen dan een paling overigens.)

Ook ik heb twee dieren op het oog. Geen pups, maar slome vrouwtjeshagedissen die graag fuck zeggen. Dit duo is tot leven gewekt in New York door de Israëlische documentairemaker Orian Barki en Marokkaanse kunstenaar Meriem Bennani. Op 18 maart plaatste Bennani op Instagram een eerste filmpje van de geanimeerde antihelden.

De hagedissen (ze hebben geen namen) staan in hun debuutfilm op een dak in New York. ‘Om eerlijk te zijn, ik vind het wel fijn die restricties (...) In a fucked up way, I’m loving this,’ vertrouwt de ene hagedis de andere toe. ‘Wat je zegt klinkt echt zó quarantaine week 1’, zegt de ander. Dan ontdekken ze aan de overkant een kameel die trompet speelt op het dak en daarna (What the fuck?) een hond die keyboard speelt. Die stemmen zijn van Barki en Bennani zelf. 

Dit absurdistische filmpje is hypnotiserend en ‘echt’, alsof ik getuige ben van een spontaan gesprek en magisch concert in Brooklyn. Het is meer dan 150 duizend keer bekeken. The New York Times noemde de hagedissen ‘de kunststerren van het coronavirus’. 

Inmiddels hebben Barki en Bennani vijf afleveringen gemaakt, allemaal zijn ze zo terloops en weldoordacht als de eerste. Een verslavende surreality soap in een grote stad in crisis. Ik kan die computerhagedissen natuurlijk niet hebben, maar stel me graag voor dat ze me gezelschap houden. Hoe ze commentaar leveren, terwijl ik probeer te werken aan de keukentafel. 

Ook de stad waar ik woon heeft geliefde kunsthagedissen: een gezelschap van veertig bronzen exemplaren kruipt al sinds 1994 bij het Kleine Gartmanplantsoen bij het Leidseplein in Amsterdam, een kunstwerk van Hans van Houwelingen. Nu is dat deel van het Leidseplein een bouwput. Zijn ze er eigenlijk nog? Terwijl ik dit schrijf, zegt een van mijn groene fantasiehuisdieren: ‘Waar de fuck wacht je op? Ga kijken!’ 

Een impressie van het Kleine Gartmanplantsoen.Beeld Houwelingen en Zwarts en Jansma

Even later bel ik vanaf het Leidseplein Hans van Houwelingen: ik kan zijn hagedissen niet vinden. Ze komen terug, verzekert hij me vanuit Berlijn. Er wordt eerst een ondergrondse fietsenstalling gebouwd, hij heeft het ontwerp mede bepaald. De hagedissen zullen zich voegen naar het nieuwe plein, zie ik op het plaatje dat hij me later mailt.

De Two Lizards blijken als ik weer thuiskom mijn koelkast te hebben geplunderd. Misschien moet ik ze terugbrengen naar het asiel? Of nee, naar Instagram natuurlijk, voor aflevering 6.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden