Nieuws Ruzie over Fyre Festival

Twee documentaires over een fataal geflopt muziekfestival, dat is er één te veel

Het is bepaald niet de eerste keer dat twee bijna identieke films gelijktijdig uitkomen (denk aan Deep Impact en Armageddon in 1998), maar de strijd tussen Netflix en Hulu is nu wel erg fel. Beide streamingdiensten lanceerden in januari documentaires over Fyre Festival. Het exclusieve evenement op de Bahama’s ontaardde in april 2017 in chaos en werd na één nacht afgelast.

Beide films worden online massaal bekeken en besproken, deels uit leedvermaak: het is nou eenmaal erg leuk om te zien hoe zo'n decadent plan in duigen valt. Fyre van Netflix is een betere reconstructie van wat er logistiek misging op het eiland,  terwijl Fyre Fraud van Hulu meer tijd neemt om de cultuur van influencers en millennials  te duiden die dit drama mogelijk maakte.

Fyrefestival poster Beeld -

Hulu (in Nederland niet beschikbaar) zette de film Fyre Fraud een paar dagen eerder als verrassing online. Uiteraard was concurrent Netflix, dat wereldwijd tientallen miljoenen gebruikers meer heeft, niet blij. Al snel vlogen de verwijten heen en weer en ontstond er een ethische discussie over de journalistieke onafhankelijkheid van beide films.

Hulu zou Billy McFarland, als initiator de hoofdverantwoordelijke voor het falen van Fyre, 250 duizend dollar (220 duizend euro) betaald hebben om hem te interviewen, zei Chris Smith, regisseur van de Netflix-docu. Dat had McFarland tenminste gezegd toen Smith hem benaderde voor een interview. McFarland wilde het alleen doen voor 125 duizend dollar.

Smith weigerde, omdat het journalistiek niet zuiver is om te betalen voor interviews, met name als diegene een spoor van ellende en onbetaalde rekeningen heeft achtergelaten. ‘Nadat we zo veel tijd hadden doorgebracht met mensen die de dupe waren geworden van McFarland’, zei Smith tegen de Amerikaanse popcultuursite The Ringer, ‘voelde het verkeerd om hem te laten profiteren.’

In de Netflix-film is te zien dat lokale werkers op de Bahama’s niet werden betaald en dat een restauranthoudster 50 duizend dollar (44 duizend euro) verlies leed. Inmiddels is er, na het uitkomen van de film, via crowfunding ruim 188 duizend dollar (166 duizend euro) voor haar opgehaald.

Fyrefestival poster Beeld -

Jenner Furst, regisseur van de Hulu-film, erkende dat er betaald was voor het interview met McFarland ,maar veel minder dan 250 duizend dollar. ‘Ik begrijp niet waarom Smith McFarland zo quote. We weten allebei dat hij een pathologische leugenaar is.’ McFarland zit momenteel een celstraf van zes jaar uit vanwege fraude en valsheid in geschrifte. 

De Netflix-documentaire zou juist niet zuiver zijn, beweerde Furst, aangezien Fyre mede is geproduceerd door Jerry Media, hetzelfde marketingbedrijf dat de sociale media beheerde voor het festival. Jerry Media zou lang van tevoren aanwijzingen hebben gehad dat het festival nooit van de grond zou komen. Fyre Fraud van Hulu is inderdaad kritischer op Jerry Media dan Fyre van Netflix.

De Netflixdocu Fyre is een klassiek oplichtersverhaal én een waarschuwing voor de kracht van sociale media

Tv-recensent Haro Kraak schreef over Fyre: ‘Zelden is de kunst van het opwekken van fomo (fear of missing out) zo effectief beoefend.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden