Reportage Regisseur Steven Wouterlood

Twee dagen mee met ‘om in de gaten te houden’ regisseur Wouterlood in Berlijn: ‘bizar hoor, dat Duits!’

Afgelopen weekend ging de familiefilm Mijn bijzonder rare week met Tess van regisseur Steven Wouterlood in wereldpremière op het filmfestival van Berlijn. Filmrecensent Floortje Smit liep twee hectische dagen mee met de regisseur, langs premières, borrels en interviews.

FIlmbeeld van Mijn bijzonder rare week met Tess.

Zaterdag 9 februari, 11.45 uur. Festivalauto richting Zoo Palast

Steven Wouterlood – jasje, dasje, spijkerbroek – zit achter in een Audi en voelt zich alsof hij 8 jaar is en bijna jarig. Niet doodzenuwachtig, maar lekkere opgewonden spanning: zijn speelfilmdebuut Mijn bijzonder rare week met Tess gaat over drie kwartier in wereldpremière tijdens het filmfestival in Berlijn. In de overweldigend grote zaal 1 van het Zoo Palast gaan straks 773 mensen, vooral kinderen, kijken naar zijn zomerse film over Sam, die tijdens een vakantie op Terschelling optrekt met het wonderlijke meisje Tess.

Wouterlood weet: kinderen zijn een meedogenloos filmpubliek. Hij reisde met zijn korte films Alles mag (2013), waarmee hij een Emmy won, Koningsdag (2015) en Superstar VR (2016) langs kinderfilmfestivals over de hele wereld. Je vóélt het in een zaal als de aandacht verslapt of de grappen niet helemaal aanslaan. Bovendien ziet schrijver Anna Woltz de verfilming van haar boek straks voor het eerst. En de film is nagesynchroniseerd voor het Duitse publiek. ‘Als dat het maar niet verknalt.’

Zaterdag 9 februari, 14.00 uur. Zoo Palast 1, podium

‘Wat een scherm! En wat werd er veel gelachen! Maar bizar hoor, dat Duits.’ Wouterlood staat na een ovationeel applaus nog wat na te glunderen op het podium. Aan de rand drommen een aantal kinderen samen; de jonge hoofdrolspelers Sonny van Utteren en Josephine Arendsen zetten handtekeningen op hun bioscoopkaartjes. Anna Woltz komt op Wouterlood af. ‘De casting is zo ontzettend goed’, complimenteert ze hem. ‘Ik zou het als schrijver verschrikkelijk hebben gevonden als de personages niet hadden geklopt.’

Steven Wouterlood attends bij de Emmy Kids Awards in The Lighthouse, Chelsea Piers New York. Februari 2015 in New York City. Beeld FilmMagic

Verderop wordt een tevreden producent Joram Willink (Bind) ook voortdurend aangesproken. Dit was wat hij altijd voor ogen had: hij wilde per se dat Mijn bijzonder rare week met Tess in het hoog aangeschreven Generation-kinderprogramma in wereldpremière zou gaan. ‘Ik wist dat de film pas vlak voor Berlijn af zou zijn, dus ik heb de programmeurs steeds op de hoogte gehouden. ‘Er komt nog een film aan’, zei ik dan, ‘van een Emmy-winnaar. Gooi het programma nog niet op slot.’ Dat dit gelukt is, is fantastisch.’

Zaterdag 9 februari, 18.00 uur. Hotel Ritz-Carlton, feest Medienboard Berlin-Brandenburg

‘Niet later buiten verkopen’, zegt een medewerker van Medienboard Berlin-Brandenburg streng, terwijl ze rood-gouden bandjes om de pols van Wouterlood en Willink schuift. Wie zou willen, kan de complete Berlinale op borrels doorbrengen, maar deze, van het Medienboard in het chique Ritz-Carlton Hotel, is een van de populairste.

Tijdschrift Variety presenteert er de ‘tien Europeanen om in de gaten te houden’: acteurs, producenten, regisseurs. Wouterlood is volgens het gerenommeerde tijdschrift een van de mensen die komend jaar definitief zullen doorbreken. Voor hem betekent dat nu: vroeg aanwezig zijn en poseren op de rode loper, naast de andere talenten. Producent Willink fotografeert op zijn beurt de rodeloperfotografen. ‘Voor de socials.’ Hij stuurt de foto’s door naar het bureautje dat de Engelstalige sociale media voor de film bijhoudt; zij richten zich op een specifieke groep producenten, journalisten en filmaankopers. ‘We willen hier een buzz creëren. Tess moet gaan rondzingen. Steven, die jongen in het groene pak gaat ook nog alleen op de foto. Slim, moet je ook doen!’

Zaterdag 9 februari, 20.00 uur. Hotel Ritz-Carlton, viplounge

‘System-wat?’ ‘Systemsprenger’. Dat is het wachtwoord waarmee je in het Ritz Carlton de viplounge binnenkomt. ‘Het is de naam van een Duitse film op het festival, maar buitenlanders blijken het een lastig woord te vinden’, zegt de Medienboard-medewerker een beetje beteuterd.

De viplounge is met witte, semidoorzichtige doeken afgeschermd van de grote zaal, die langzaam maar zeker wordt gevuld met de drieduizend genodigden. Er zijn minipizzaatjes, maar Wouterlood heeft inmiddels meer honger. ‘Ik heb werkelijk geen idee wie al deze mensen zijn’, zegt hij, terwijl hij zich een weg baant tussen de pakken en avondjurken, op zoek naar het buffet. Midden in de zaal staat een Porsche. ‘Producenten’, zegt Willink. ‘Netflix, Sony, Universal, Warner Bros. Hier boven in het hotel worden de grote deals gesloten.’

Een kwartier later worden Wouterlood en vijf andere Europese talenten het podium op geschoven. Onder luid applaus nemen ze een bordje in ontvangst met hun naam en de tekst ‘Variety 10 Europeans to Watch’ erop. Met het bordje onder de arm bestelt Wouterlood pas zijn eerste cocktail. ‘Ik moet straks nog naar de borrel van mijn agent en morgen heb ik interviews. Ik moet een beetje scherp blijven.’

Zondag 10 februari. Hyatt Hotel, Golden Bear Lounge

Wouterlood heeft vier uur geslapen, maar hij staat de journalisten in de Golden Bear Lounge, de interviewruimte in het Hyatt Hotel, energiek te woord. ‘Op de adrenaline van gisteren waarschijnlijk.’

Hij spreekt met een Oostenrijkse radiozender, Vice, De Telegraaf en twee kinderreporters van het festival. Dan volgt er nog een fotosessie met een fotograaf van Getty. Als Wouterlood klaar is, begint een deur verder de persconferentie voor de film Celle que vous croyez. Hij gluurt even binnen bij Juliette Binoche. ‘Ik voelde me echt een ster. Maar het lijkt me doodvermoeiend als je dit weken achter elkaar moet doen.’

Zondag 10 februari, 18.00 uur. Martin-Gropius-Bau, Borrel van salesagent Picture Tree International

‘Heb je de recensie in Screen International gezien?’, vraagt Rickard Olsson van Picture Tree International enthousiast. Zijn bedrijf probeert tijdens de Berlinale, op de een-na-grootste filmmarkt ter wereld, Mijn bijzonder rare week met Tess te verkopen aan het buitenland. De speciale filmvertoningen worden al goed bezocht door distributeurs en festivalprogrammeurs, maar zo’n goede recensie helpt.

In de warme stand van Picture Tree International krijgt Willink een glas wijn aangereikt en hoort dat er een Chinees aanbod op tafel ligt, en dat ‘de Fransen’ ook interesse hebben. Willink: ‘Eigenlijk wil ik dit allemaal pas horen als het rond is.’

Ondertussen schudt Selma Mehadzic Wouterloods hand. Ze is programmeur van het kinderfilmfestival in Zagreb, waar Wouterlood volgende week naartoe gaat; zijn film dingt daar mee naar een prijs. ‘Hopelijk is het een beetje mooi weer.’ Dan wordt hij alweer op zijn schouder getikt. ‘Steven? Dit is Lucas, hij komt uit Polen. Hij is heel geïnteresseerd in de film.’

Mijn bijzonder rare week met Tess is inmiddels onder meer geselecteerd voor het prestigieuze New York International Children’s Film Festival. De film gaat in Nederland in het najaar in première.

Steven Wouterlood

Steven Wouterlood (Utrecht, 1984) studeerde af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met de film Los, waarmee hij tijdens het Nederlands Film Festival van 2007 de prijs won voor beste afstudeerfilm. Sindsdien werkt hij voornamelijk samen met producent Bind. Met de korte film Alles mag (2013) won Wouterlood onder andere een Emmy Award en de TIFF Kids Award in Toronto. Ook zijn korte jeugdfilm Koningsdag (2015) werd bekroond tijdens het filmfestival in Toronto. Wouterlood regisseerde een paar afleveringen van de VPRO-televisieserie Alleen op de wereld en hij maakte de film Superstar VR, een film in 360 graden die in binnen- en buitenland werd vertoond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden