AchtergrondCoronacrisis op tv

Tv-zenders komen met creatieve oplossingen om de tv-honger van Nederland te stillen

All You Need Is Love past het concept aan en gebruikt videoschermen.

Van heimwee-tv op de vroege middag tot langere talkshows: zo proberen de zenders kijkers aan zich te blijven binden.

Tussen de panelleden van het satirische Dit was het nieuws staat plexiglas. Bij Met het Mes op Tafel deelt quizmaster Herman van der Zandt geld uit met een harkje. Bij All You Need Is Love gaan de emotionele herenigingen via een videoverbinding. Bij Chateau Meiland komen de drie crewleden het kasteel in Noord-Frankrijk niet meer uit. Samen met de familie Meiland zitten zij in quarantaine.

Tv-makers nemen onorthodoxe maatregelen om programma’s deze periode zoveel mogelijk door te laten gaan. Dat blijkt uit een rondgang langs verschillende omroepen, de NPO, Talpa (eigenaar van onder andere SBS 6) en RTL.

De voorschriften van de overheid tegen verspreiding van het coronavirus worden daarbij keurig opgevolgd, zegt een woordvoerder van de NPO. ‘Opnames vinden plaats zonder publiek en er wordt achter de schermen door de makers steeds anderhalve meter afstand gehouden. Visagie doen gasten vaak zelf.’

Lang niet voor alle uitzendingen is een oplossing. Opnames van dramaseries, reisprogramma’s of programma’s waarbij publiek vereist is, zijn uitgesteld (zie kader). Ook uitzendingen rond afgeblazen evenementen als het Eurovisie Songfestival, het EK Voetbal en de Olympische Spelen zijn grotendeels geschrapt.

Dat slaat flinke gaten in de uitzendschema’s. Hoe worden die opgevuld?

Programma’s die later dit jaar zouden worden uitgezonden, haalt de NPO naar voren. Dit geldt bijvoorbeeld voor nieuwe seizoenen van de MAX-programma’s Bed & Breakfast en Van onschatbare waarde. De uitzendtijd van talkshows, allen uiteraard zonder publiek, is flink verruimd: Op1 gaat door in de zomer en tijdens de weekenden. M en Tijd voor Max gaan eveneens langer door. De uitzending van Jinek begint eerder, om 21.30 uur, en duurt langer. 

In allerijl worden nieuwe, aan corona gewijde programma’s opgetuigd. Bij de publieke omroep zijn dat Floortje blijft hier (BNNVara), Frontberichten (BNNVara) en Nietalleen.nl (EO). SBS 6 zendt In het hart van Nederland uit, in plaats van Shownieuws. Op RTL 4 is in het weekend Beau blijft binnen te zien.

Veel SBS-programma’s kunnen de komende tijd gewoon doorgaan, meldt Talpa, omdat die al zijn opgenomen. Voor het populaire zondagavondprogramma Miljoenenjacht geldt dat niet: daarvoor in de plaats komen de woonprogramma’s VTWonen en Je eigen droomhuis.

Familie Meiland aan tafel.

Ook RTL geeft aan nog vrij veel programma’s te hebben die uitzendklaar of in de afrondende fase zijn, ‘maar we bekijken het per week’. GTST wordt nu vier dagen in de week uitgezonden, waardoor er nog afleveringen zijn tot eind mei. The Voice Kids krijgt meer, ingekorte afleveringen. Zo hoopt RTL in juni een ‘te gekke finale’ te kunnen neerzetten, ‘waarbij we de veiligheid van alle betrokkenen kunnen garanderen’.

RTL zendt daarnaast films uit en herhalingen van populaire programma’s, zoals Help, mijn man is klusser.

NPO 2 duikt dieper in het verleden: tot 14.00 uur staat de zender in het teken van Heimwee TV, waarbij programma’s als Zeg ’ns Aaa, Floris, Voor de vuist weg, Kopspijkers en Rembo en Rembo worden herhaald. Uitzendingen daarvan zijn ook te zien via het digitale kanaal NPO Start. Studio Sport zendt de komende zondagen hoogtepunten uit van roemruchte sportwedstrijden zoals de Amstel Gold Race, het EK 1992 en de Ronde van Vlaanderen.

De kijkcijfers zijn intussen spectaculair. Een groot deel van het land zit thuis en de behoefte aan informatie is enorm: de persconferenties van premier Rutte worden door ruim zeven miljoen mensen bekeken. De afgelopen weken steeg de gemiddelde kijktijd per dag bij NPO 1, 2 en 3 met 43 procent in vergelijking met de weken daarvoor, meldt de NPO.

Meer kijkers betekenen duurdere reclamespotjes. Maar dat compenseert niet het grote aantal wegvallende adverteerders. De schade loopt ‘in de miljoenen’, mailt een woordvoerder van Ster. ‘Begrijpelijkerwijs zetten bijvoorbeeld de reisbranche, hotels, restaurants en theatershows tijdelijk hun campagnes stop.’

Ster is jaarlijks via een afdracht van gemiddeld 200 miljoen euro aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap goed voor een kwart van de begroting van de publieke omroep, maar als dat bedrag terugloopt, zou de politiek kunnen besluiten bij te schieten.

Ook Talpa wordt hard geraakt. Eigenaar John de Mol schreef volgens De Telegraaf in een mail aan zijn werknemers dat de coronacrisis noopte tot ‘draconische maatregelen’. Ontslagen zouden onvermijdelijk zijn.

Selectie van programma’s waarvan opnamen zijn uitgesteld:

Tussen Kunst & Kitsch (Avrotros)

Ik vertrek (Avrotros)

3 op reis (BNNVara)

We zijn er bijna! (Omroep Max)

Museum van Nederland (Omroep Max)

Big Music Quiz (RTL 4)

Het Spaanse Dorp (RTL 4)

I Can See Your Voice (RTL 4)

Eén tegen 100 (RTL 4)

Miljoenenjacht (SBS 6)

Gordon & Patty (SBS 6)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden