Tv-reclame veel te kostbaar voor politieke partijen

De commerciële tv-zenders zijn best bereid bij de komende verkiezingen zendtijd te verkopen aan de politieke partijen, maar de kans dat PvdA, VVD, D66 en CDA elkaar met tv-reclame gaan bestoken, is klein....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

SBS 6-directeur Fons van Westerloo verklaarde donderdagochtend dat zijn zender bereid is bij de komende verkiezingen reclamezendtijd te verkopen aan politieke partijen. Later op de dag liet Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) ook weten 'aanvragen van politieke partijen ditmaal waarschijnlijk wel te accepteren'.

Die bereidheid staat in tegenstelling tot de kamerverkiezingen van 1994. Toen bleek RTL4 niet te voelen voor politieke promotie, omdat de zender op geen enkele wijze zijn neutrale imago in gevaar wenste te brengen.

Omdat de STER (Nederland 1, 2 en 3) sowieso geen politieke reclame mag uitzenden, beperkte de politieke reclame zich tot de ruimte die daar sinds jaar en dag voor is gereserveerd: de zendtijd voor politieke partijen bij de publieke omroep.

Commerciële zenders mogen dan hopen op een nieuwe inkomstenbron, de politieke partijen zelf reageren vooralsnog terughoudend of zelfs afwijzend op de avances. 'Wij hebben geen probleem met de zenders, maar we hebben er eenvoudigweg geen geld voor. Dan houdt het op', aldus een woordvoerder van D66, een partij die voor zijn gehele campagne een miljoen gulden uittrekt.

De VVD heeft iets meer geld, anderhalf miljoen gulden, maar ook daarmee vreest de partj weinig te kunnen beginnen. 'We zijn er niet principieel voor of tegen, maar we vrezen wel dat er een financiële wedloop tussen partijen gaat ontstaan', aldus een VVD-woordvoerster. Zij vraagt zich af of de commerciële zenders hun normale tarieven hanteren of bereid zijn kortingen te geven.

Ook PvdA en CDA, die respectievelijk 3 miljoen en 2,2 miljoen denken te spenderen, wijzen op hun bescheiden middelen. 'We gaan het voorstel wel nader bestuderen, maar de commerciële zenders moeten zich realiseren dat we niet veel geld hebben', zegt een PvdA-woordvoerder.

Het CDA voert nog een principieel argument aan: campagneleider H. Schripsema vindt SBS 6 ongeschikt voor zijn partij. 'Het CDA is heel sterk op normen en waarden gericht. Wanneer ik het programmapakket van SBS 6 bekijk, dat sterk op geweld is gericht, dan vind ik zo'n profiel niet bij het CDA passen.'

Een woordvoerder van SBS 6 reageert onthutst op die CDA-uitspraak: 'Kennelijk kijkt de campagneleider van het CDA weinig naar onze zender'. SBS 6 ziet nog wel mogelijkheden. 'Politieke partijen hebben een verkeerd beeld van de kosten. Bij een topfilm op prime-time kunnen die oplopen tot 26 duizend gulden, maar je kunt bij ons in de middag al voor enkele honderden guldens adverteren. En ook over kortingen valt te praten.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden