Tv-Recensie Paul Onkenhout

Tv-recensie: Sander Schimmelpenninck deed het beter dan gedacht in zijn nieuwe programma

Sander Schimmelpenninck en Oumaima el Mouden van het Amsterdamse schoonmaakbedrijf MAS in het programma De opvolgers van WNL. Foto Geen

Op een dag was daar Sander Schimmelpenninck, ex-advocaat, hoofdredacteur (van zakenblad Quote), graaf, corpslid en grachtengordeljournalistje onder meer. Het kan snel gaan. Het ene moment was hij nergens, het volgende overal, in de media dan.

Waar een overwinning in De Slimste Mens, in januari van dit jaar, al niet goed voor is. Wie een komeetachtige opkomst ambieert en in de Hilversumse kaartenbakken terecht wil komen, hoeft alleen maar bovengemiddeld veel aandacht te trekken in een tv-programma. Angela de Jong (ook De Slimste Mens), Ellie Lust (Wie is de Mol?) en Ryanne van Dorst (Expeditie Robinson, Ranking the stars) volgden dezelfde korte route naar het BN’erschap. Tot zover de scoutingstrategie van talkshowredacties.

Stap 2 is een eigen programma. John de Mol bood Schimmelpenninck een dagelijkse talkshow bij Talpa aan. Hij weigerde. WNL had wel succes. Dinsdag ging op NPO 1 De opvolgers van start. Schimmelpenninck bezoekt in vijf afleveringen tien familiebedrijven die, zoals de omroep het heel WNL-achtig formuleert, de ‘BV Nederland’ draaiende houden.

Schimmelpenninck (34) is een aparte. Hij is charmant, slim en welbespraakt en niet bekakt genoeg om ergernis op te roepen. En hij heeft meer zelfspot dan een voorganger bij Quote met wie hij vaak wordt vergeleken. Jort Kelder, ja, die.

Verder kun je het zo gek niet bedenken of hij heeft er een mening over – een kwestie van zelfvertrouwen. In kranteninterviews - hij gaf er diverse, niet alleen tv-producenten zijn gek op hem - noemde hij tv deze week een ‘achterhaald medium.’ Al die zendertjes, al die omroepjes, al dat doelgroependenken, het voelt allemaal heel ouderwets, zei hij kort na zijn aankomst op het Mediapark.

Duim omhoog voor die openhartigheid. Schimmelpenninck is iemand die Gordon een proleet noemt, zoals vorig jaar. Op de vraag of De opvolgers gelukt is, zei hij in het Algemeen Dagblad: ‘Niet altijd.’

Deels is dat te wijten aan tijdgebrek van hemzelf, zei hij, deels aan de geportretteerde bedrijven. ‘Ondernemers zijn geneigd heel saaie dingen te zeggen.’ Er zijn wel eens kijktips met meer enthousiasme gegeven. Toen hij ook nog eens toegaf dat hij zich meer met de inhoud had willen bemoeien, werden de verwachtingen voor De opvolgers nog meer getemperd.

Het viel mee, al met al. Het was een keurig debuut. Vooral zijn bezoek aan de tweede onderneming, het grote ‘Multicultureel Amsterdam Schoonmaakbedrijf’ van Rahma el Mouden en haar dochter Oumaima, leverde een mooi verhaal op. Schimmelpenninck stelde de juiste vragen en toonde zonder een spoor van zenuwen zijn nieuwsgierigheid.

Hij was ook timide. En braaf. Schimmelpenninck deed zijn werk als een tv-veteraan die bezig is aan zijn zoveelste klus. Hij hield zich in.

Grachtengordeljournalistje is overigens een omschrijving van hemzelf. Hij is ook een tv-talent en een potentiële opvolger, van Jeroen Pauw of Matthijs van Nieuwkerk wellicht. Wel iets meer ambitie graag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.