Tv-recensieTokidoki

Tv-recensie: Mits Paulien Cornelisse andere fascinaties heeft mag ze nog veel snoepreisjes maken

De NPO wordt door bepaalde mensen, vaak het wat meer gefrustreerde slag, een reisbureau genoemd. Van uw centen, hoor je er dan bij, gaan BN’ers op snoepreisjes. Tegenwoordig wordt dat verwijt aangevuld met de aantijging: en het is ook nog eens rampzalig voor het klimaat, al dat vliegen.

Je zou ook kunnen zeggen: de NPO bespaart miljoenen kijkers dure en vervuilende tripjes, door verre oorden rechtstreeks de huiskamers in te stralen. Dankzij Jelle Brandt Corstius hoef ik bepaalde uithoeken van Rusland niet te bezoeken en Ruben Terlou heeft me voorgoed genezen van het verlangen ooit een vechtsport op een Chinese berg te leren.

Wat je in deze discussie zelden hoort is dat RTL, weliswaar niet van uw centen, maar minstens even klimaatverwoestend, ook wel van reizen houdt. In tegenstelling tot de NPO, waar de meeste BN’ers niet zomaar de toerist uithangen in hun programma’s, doet RTL weinig moeite om boven het snoepreisniveau uit te stijgen.

Zo gaat de familie Ragas, bestaande uit Bastiaan, Tooske en vier kinderen, zonder duidelijk doel op wereldreis in Ragas Reist Rond. En in Beter Laat Dan Nooit reizen Willibrord Frequin, Gerard Cox, Peter Faber en Barrie Stevens onder leiding van Olcay Gulsen door Azië. Een excuus om wat oude knarren foute grappen te laten maken.

In de eerste aflevering sliepen ze in Tokio in een zogenaamd capsulehotel, kleine ruimtes die door Frequin ‘doodskisten’ werden genoemd. Op Radio Veronica bekende Frequin later dat hij die nacht na de opnames in een goed hotel heeft geslapen.

Peter Faber dacht dat de Japanners het leuk zouden vinden als hij imitatie-Japans tegen ze ging praten op straat. Verder gingen de mannen naar een café waar men verkleed ging als mangafiguren, bekeken ze supersonische reclames en reden ze op karts in Super Mario-pakken door de stad.

Screenshot TokidokiBeeld VPRO

Japan als rariteitenkabinet – precies wat Paulien Cornelisse níét wil laten zien met haar serie Tokidoki. Reisbureau VPRO stuurde haar ook naar Japan, het land waar ze sinds jongs af aan een fascinatie voor heeft. Ze spreekt de taal redelijk en voelt zich thuis in Japan, al blijkt dat niet altijd wederzijds; de Japanners vinden haar lomp en direct.

Zoals bekend is taal zeg maar echt haar ding en in elke aflevering wordt een woord centraal gesteld. Aflevering twee draaide zondag om Otenba, een term die wellicht van het Nederlandse ‘ontembaar’ afstamt, onstuimig betekent en alleen voor meisjes wordt gebruikt, wat veelzeggend is voor de emancipatie in Japan.

Ze vond een groepje feministen dat samen porno keek. De ontwapenende vraag ‘Bevredigen Japanse mannen hun vrouw oraal?’ leidde tot een bespiegeling over het verschil tussen gebeft worden en op iemands gezicht zitten. Het tweede was minder passief dan het eerste, en dus feministischer.

Zo creëert Cornelisse telkens situaties, ogenschijnlijk improviserend, die tot leuke inzichtjes leiden. Mits ze andere fascinaties heeft mag ze van mij nog veel snoepreisjes maken. Van uw centen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden