Tv-programma De Privacytest zelf de mist in met privacy Instagram-gebruikers

Een televisieprogramma dat bedoeld was om kijkers te waarschuwen voor privacyschendingen op internet, blijkt zelf privacygevoelige informatie te hebben uitgezonden. In De Privacytest waren huissleutels, rijbewijzen, profielfoto's en een burgerservicenummer te zien, afkomstig van Instagram. AvroTros heeft daarom besloten om de uitzending tijdelijk van Uitzending Gemist te halen.

Beeld Avrotros

De omroep bevestigt berichtgeving daarover van Nu.nl. De programmamakers benadrukten in de uitzending dat ze zoveel mogelijk hebben geprobeerd om de rechthebbenden van de getoonde fragmenten te achterhalen.

Maar een woordvoerder erkent dat dit in het geval van de Instagram-foto's niet is gebeurd. 'Wij hebben gebruikgemaakt van openbare accounts, maar begrijpen de gevoeligheid daarvan en hadden hier beter rekening mee moeten houden. We hebben dan ook besloten de uitzending offline te halen.'

Onherkenbaar

In De Privacytest, dat maandagavond werd uitgezonden, werd de kennis van zowel het publiek als de kijker over privacykwesties getest. Ethisch hacker Wouter Slotboom waarschuwde in de uitzending dat foto's van rijbewijzen en sleutels die op internet geplaatst worden, door kwaadwillenden kunnen worden gebruikt om diefstal te plegen of om de identiteit van het slachtoffer te stelen.

Daarbij werden Instagram-foto's van rijbewijzen en sleutels getoond. De rijbewijzen waren onherkenbaar gemaakt, maar de sleutels niet. Bovendien werden gebruikersnamen en profielfoto's herkenbaar in beeld gebracht.

Het programma toonde foto's van meer dan tien Instagram-profielen. Een aantal daarvan is inmiddels door de eigenaren zodanig aangepast dat ze niet meer publiekelijk toegankelijk zijn. AvroTros zegt dat de foto's van sleutels niet onherkenbaar waren gemaakt, omdat de resolutie op televisies te laag zou zijn om misbruik mogelijk te maken. Daarbij is echter geen rekening gehouden met het feit dat kijkers via de gebruikersnaam alsnog foto's met hogere beeldkwaliteit konden opsnorren.

'Het doel van het programma De Privacytest is om aandacht te genereren voor de vanzelfsprekendheid waarmee mensen informatie delen op openbare sociale netwerken en de daarbij behorende risico's', benadrukt de woordvoerder. Volgens de Stichting Kijkonderzoek is De Privacytest maandag 411 duizend keer bekeken. Het programma valt daarmee buiten de top-25 van bestbekeken programma's op de Nederlandse televisie van maandagavond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden