Bellen metOnze afzwaaiende tv-recensent

‘TV dood? Talkshows bepalen nog steeds waar we het over hebben bij de koffieautomaat, daar kan geen YouTuber tegenop’

Donderdagavond vond het Gouden Televizier-ring Gala plaats. We blikken terug met Haroon Ali. Nu hij afzwaait als tv-recensent bij de Volkskrant willen we bovendien weten: wat heeft hij zelf geleerd van twee jaar beroepsmatig tv-kijken?

Het Gouden Televizier-Ring Gala 2020. Beeld ANP

Een gala in tijden van corona, ging dat een beetje?

‘Door de beperkende maatregelen was er in Carré slechts plek voor zo’n dertig genomineerden en prijsuitreikers. De tribunes waren leeg. Er was wel een klassiek rode-loper-moment, waar gasten arriveerden in gala-outfits. Maar zonder gillende fans en paparazzi had dat toch iets lachwekkends. Zo was het gala, in plaats van het jaarlijkse publiekshoogtepunt, meer een chic personeelsfeestje voor de populairste presentatoren.

‘Toch werd het ontbreken van publiek redelijk goed opgelost. Alle genomineerden werden aangekondigd met filmpjes, waarin bekende tv-programma’s werden geparodieerd, zoals Wie is de mol? en Wie van de drie. Genomineerden die niet in de zaal zaten, zwaaiden via een videoverbinding. Zo zagen we André van Duijn thuis achter z’n webcam zitten. En er was ook een mooi eerbetoon aan tv-persoonlijkheden die overleden in het afgelopen jaar.

‘Het moet wel gezegd worden dat het weer een witte bedoening was. Ik zag in de zaal maar één persoon van kleur: Imanuelle Grives, die was genomineerd voor het kinderprogramma Dropje. Hoewel er steeds meer diversiteit is onder tv-makers, zeker bij de publieke omroep, zag je dat gisteren niet terug.’

Het gala bestaat al decennia. Doet het er nog toe?

‘Het is een publieksprijs en het doet presentatoren veel om die prijs van kijkers te krijgen. Maar je ziet ook dat de mensen die winnen, de mensen zijn die hun fans het beste weten te mobiliseren. Dat leidde gisteravond tot twee verrassende winnaars. Martien Meiland won in de categorie ‘Talent’, terwijl hij 59 is. En Tim Hofman versloeg in de categorie ‘Beste presentator’ de oude rotten in het vak André van Duijn en Beau van Ervan Dorens. Meiland en Hofman hebben allebei veel volgers op sociale media.

‘Tv-recensenten hechten wat minder waarde aan de Gouden Televizier-ring. In het wereldje heeft de Nipkowschijf – een vakprijs – meer aanzien. Maar het is goed dat deze twee prijzen naast elkaar bestaan. Iemand als Martien Meiland zie ik niet snel een Nipkowschijf winnen.’

Opmerkelijk moment: Chantal Janzen won voor de zesde keer een ring, haalde een spiekbriefje uit haar jurk en benadrukte dat dat soms moet kunnen. Een statement?

‘Waarschijnlijk verwees ze daarmee naar Famke Louise. Toen de influencer bij Eva Jinek aanschoof om te praten over de actie #ikdoenietmeermee ook een spiekbriefje mee had, deed ze daar niks mee en kwam erg slecht uit haar woorden. Later zat ze er opnieuw, met Diederik Gommers, voor een genuanceerder gesprek over corona. Janzen zei dat televisie bij uitstek een podium is om in tijden van polarisatie andersdenkenden nader tot elkaar te brengen. Ik denk dat we dat bij de krant ook goed kunnen. Zo ging ik zelf laatst in gesprek met Ali B, over het scheldwoord flikker.’

Hoe vaak heeft u nog een gesprek met iemand met een andere mening dan uzelf? Met ‘Nederland in gesprek’ wil de Volkskrant de dialoog weer op gang brengen. Lees hier over het project en meld u aan om mee te doen.

‘Maar Janzen heeft absoluut gelijk: tv doet er nog steeds toe als massamedium. Er wordt vaak geroepen: lineaire tv is dood, niemand kijkt er meer naar. Maar talkshows bepalen nog steeds waar we het de volgende dag over hebben bij de koffieautomaat en op sociale media. Daar kan geen YouTuber tegenop.’

Na twee jaar beroepsmatig tv-kijken schreef je gister je laatste tv-column. Waarom stop je?

‘Het was erg leuk om te doen en ik heb er veel van geleerd. Aan de andere kant heeft het iets navelstaarderigs: mediamensen die andere mediamensen bekritiseren. Dat moet je niet te lang doen. Bovendien heb ik zelf de ambitie heb om meer met tv te gaan doen. Ik schuif nu wel eens aan bij De Vooravond en zou ook graag zelf een programma willen maken. Dat en recenseren gaat elkaar te veel bijten. Ik krijg vanaf volgende week ook een eigen wekelijkse column in het Noordhollands Dagblad en andere regionale titels, waarin ik over alles zal schrijven dat mij bezighoudt. Ik blijf wel journalistieke stukken schrijven voor de Volkskrant en stop alleen met deze rubriek.

Is je beeld van de buis veranderd?

‘Het heeft me verbaasd hoezeer de presentatie van talkshows kijkers bezighoudt. Matthijs van Nieuwkerk stopte met De Wereld Draait Door, Eva Jinek ging naar RTL, Op1 begon met wisselende presentatieduo’s: iedereen had er een mening over. Die presentatoren liggen elke avond onder een vergrootglas. En tegelijkertijd leerden we dat het succes van talkshows niet alleen afhangt van persoonlijkheden. Jinek kreeg op RTL minder kijkers dan men had verwacht, Op1 scoort tegen de verwachtingen in juist constant goed. Het functioneren van talkshowhosts lijkt soms wel een nationale discussie. Als je daar dan weer over schrijft, worden die columns ook erg goed gelezen. Ik sta er sowieso van te kijken hoe graag mensen over televisie lezen. Ondanks al het gezeur erover is dat medium dus nog springlevend.’

Pakistan in beeld

Haroon Ali maakte voor de Volkskrant een tweedelige documentaire over zijn reis door Pakistan. 

In het eerste deel onderzoekt Ali of hij zichzelf kan zijn in de islamitische republiek en spreekt met activisten die strijden voor meer vrijheid. 

In deel twee gaat hij dieper in op de positie van vrouwen in Pakistan en ontdekt hij dat jonge, werkende vrouwen in Lahore grote stappen maken en alle vooroordelen uit het Westen ontkrachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden