Tussen goede smaak en commercie

Gamen, flipperen en films kijken; de groei van Cinekid zorgt ook voor enige groeistuipen...

Flipperen met een auto. Het bestaat, en het kan. Op Cinekid. Wanneer op een geprojecteerde, virtuele flipperkast de bal naar beneden rolt, moet de speler razendsnel een deur van de rode 2CV oftewel Eend opendoen. De flipper komt dan meteen in beweging. Rolt de bal naar rechts? Dan moet de speler rechts voorin snel de deur opengooien.

Met beeld, educatie of betere televisie heeft de flipperauto niets te maken. Toch bezet hij een centrale plaats in het Cinekid Medialab op het terrein van de Amsterdamse Westergasfabriek, waar de 21ste editie van het mediafestival zaterdag is begonnen. Vanuit die nieuwe locatie waaiert het festival naar 30 steden uit. Op al die plekken toont Cinekid films, televisieprogramma’s en nieuwe media. Er is een competitie met zestien internationale speelfilms – van Maleisië, Iran en Thailand tot en met Scandinavië –, er gaan nieuwe tv-series in première, en er worden onder de noemer Kids & Docs documentaires vertoond over door kinderen aangedragen onderwerpen. En dan is er nog het Medialab, waar geflipperd, gegamed, geknipt en geplakt kan worden.

De verhuizing van het Leidseplein naar de Gasfabriek markeert volgens directeur Sanette Naeyé de groei die het festival de laatste jaren heeft doorgemaakt. Cinekid, dat dit jaar professionals uit 32 landen over de vloer krijgt, is in haar optiek meer dan een visuele speeltuin in de herfstvakantie. Veel meer zelfs: volgens Naeye draagt Cinekid bij aan het bewustzijn van hoe media werken. Door op het festival en op de website www.cinekidstudio.nl zelf filmpjes te maken, doorgronden kinderen de manipulatieve kracht van montage en computertechnieken. Mede daarom wil Naeyé de komende jaren doorgroeien, met als het kan drie miljoen subsidie extra in de achterzak.

Een wandeling over het festivalterrein op zondagmiddag doet de vraag rijzen of extra geld tot een beter festival zal leiden. Cinekid groeit inderdaad snel, en als gevolg daarvan ontstaan ook groeistuipen. Behalve flipperen met een auto of op een NintendoWii-spelcomputer spelen – de commerciële hit van dit moment – kan de festivalbezoeker naar films over rappende kids in Zweden (Kidz in da Hood), of over de wanhoop van een joch uit Iran (Achter gesloten deuren).

Die brede waaier aan mogelijkheden haalt Cinekid uit de sfeer van bijdehante grachtengordelkinderen. Tegelijk wordt het festival er een allegaartje van dat lijdt onder een leiding die zich op het ene moment voorstaat op goede smaak en even later ruim baan biedt aan commercie. Waarom dit jaar geen plek voor de ambachtelijke Cary Slee-verfilming Timboektoe, terwijl er wel wordt stil gestaan bij de vraag ‘Hoe word je een presentator van Jetix’?

Op zondagmiddag gaat de aandacht van de kinderen vooral naar het Medialab, terwijl vaders en moeders in zitzakken van de herfstzon genieten. Met papier en lijm wordt het mechanisme van de tekenfilm – beeldje voor beeldje – ontdekt, en op de bovenverdieping werken jochies van een jaar of tien aan een mini-film in de digitale studio. Even verderop kibbelen drie meisjes over het aanvangstijdstip van de ontmoeting met acteurs uit de school-soap Spangas. Ze zijn te laat. Nu hebben ze Barry gemist. ‘Ik kwam hier voor hem. Barry is zo’n schatje!’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden