Recensie Liknon

Tsoupaki had met Liknon een hallucinant stuk voor ogen, maar haar werk wekt eerder verveling ★★☆☆☆

In Liknon schrijft Calliope Tsoupaki een soort oermuziek – eenvoudige uitgesponnen lijnen op oude instrumenten.

Countertenor Maarten Engeltjes en dirigent Manoj Kamps in Liknon. Beeld Angeline Swinkels

Een van de tradities bij November Music, het festival voor nieuwe muziek in Den Bosch, is dat ieder jaar een componist de opdracht krijgt een requiem te schrijven. Deze keer viel de keuze op Calliope Tsoupaki. Dat is begrijpelijk: uit bijna al haar werk spreekt haar diepe verbondenheid met het Grieks-orthodoxe geloof. Voorafgaand aan de première, zaterdagavond in een vol Theater aan de Parade, was al duidelijk dat ze zich niet helemaal aan de opdracht had gehouden: haar stuk is geen dodenmis, maar een ode aan Maria.

Liknon heet het, Grieks voor schommelwieg. Maar behalve de tooncentra – stapje omhoog, stapje naar beneden – schommelt er niet zoveel in dit werk voor barokensemble Prjct Amsterdam, tenor Marcel Beekman en countertenor Maarten Engeltjes. Dirigent Manoj Kamps – sierlijke armgebaren – heeft de ondankbare taak een stuk te leiden dat 70 minuten in hetzelfde middentempo voortkabbelt en waarin pas na een uur enige dynamiek optreedt.

PRJCT Amsterdam in Liknon van Calliope Tsoupaki. Beeld Angeline Swinkels

In Liknon schrijft Tsoupaki een soort oermuziek – eenvoudige uitgesponnen lijnen op oude instrumenten, al te vaak unisoon of in octaven, hier en daar voorzien van een glijtoon. En steeds weer dat orgelpunt: na een halfuur snak je naar echte meerstemmigheid. Tsoupaki had een hallucinant stuk voor ogen, een mystieke sfeer, maar hier wordt eerder verveling gewekt. De puurheid wordt bovendien tenietgedaan door de versterking, en ook een beetje door de sprekende manier van zingen van Marcel Beekman, die anders dan Engeltjes te veel theaterman is voor een dromerig melisma.

Op 9 januari krijgt Liknon een herkansing in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. November Music duurt tot en met 10 november.

Liknon ★★☆☆☆

Klassiek