Trouw ontslaat journalist om verzonnen artikelen

Een redacteur van dagblad Trouw is vertrokken nadat ernstige twijfel was ontstaan over 'de juistheid en zelfs het bestaan' van bronnen in artikelen. Dat schrijft de hoofdredactie van Trouw vandaag in de krant.

Beeld anp

Het dagblad kon diverse bronnen uit berichten van de medewerker niet verifiëren. 'Op basis van intern onderzoek, waaronder hoor en wederhoor, is besloten dat de betrokken redacteur afscheid neemt van de krant', aldus de hoofdredactie. Het dagblad laat de publicaties en de controle op bronnen onderzoeken door een commissie met externe deskundigen.

De hoofdredactie: 'Voor Trouw staat de geloofwaardigheid van de krant voorop. Daarin ligt de reden voor dit onafhankelijk onderzoek.' Trouw heeft de naam van de redacteur niet bekendgemaakt. Het zou gaan om Perdiep Ramesar.

Shariadriehoek
Hij schreef onder meer een geruchtmakend artikel over het bestaan van een 'shariadriehoek' in de Haagse Schilderswijk, waar radicale moslims de dienst zouden uitmaken.

Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken plaatste eerder al vraagtekens bij het stuk over de 'shariadriehoek'. Na een bezoek aan de Schilderswijk liet hij weten niet de indruk te krijgen dat er in de wijk religieuze normen aan anderen werden opgelegd.

De externe deskundigen die de bronnenkwestie onderzoeken, zijn hoogleraar journalistiek Jeroen Smit en oud-rechter bij het Europees Hof Egbert Myjer, die ook vicevoorzitter is van de Raad voor de Journalistiek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden