TROS schrapt kinderprogramma's; nooit meer Barbapapa

De TROS wil per 1 januari 2012 stoppen met ruim 80 procent van de kinderprogrammering. Dat zegt TROS-directeur Peter Kuipers in een interview met de Volkskrant.

© ANP

Het gebrek aan duidelijke richtlijnen waarmee het Commissariaat voor de Media beoordeelt of omroepen zich aan de Mediawet houden, vormt de directe aanleiding voor het besluit.

De TROS kreeg een boete van 120 duizend euro voor overtreding van de Mediawet rond het kinderprogramma Het Sprookjesboomfeest. In 2009 kreeg de omroep een boete voor het programma Bibaboerderij. In beide gevallen zou sprake zijn van genereren van winst door derden.

Volgens Kuipers weigert het Commissariaat voor de Media duidelijke grenzen te stellen aan wat wel en niet mag rond merchandising van kinderprogramma's. 'Merchandising mag van de wet', zegt Kuipers, 'maar het is volkomen onduidelijk hoe ver je mag gaan. Mag het wel of niet op snoepgoed? Mag het in honderd winkels liggen of in drie? Zeg het me maar, dan neem ik het op in onze contracten.'

De beslissing vloeit voort uit het feit dat de TROS geen boetes meer wil. Kuipers: 'Het gaat helemaal niet om het bedrag. Ook als de boete één euro zou bedragen, staat er in de media: TROS opnieuw beboet. De nasleep van Bibaboerderij was verschrikkelijk heftig. Het merk TROS kreeg het imago van een stel boefjes. Ik wil niet meer dat er zo over ons wordt gesproken.'

Lees het hele interview in de Volkskrant van vandaag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden