Triode

Indiase invloeden, klassiek en jazz

Even klinkt het bijna vertrouwd Marokkaans, het allereerste intro op Triode, de nieuwe cd van zangeres Laïla Amezian, maar dan neemt ze de luisteraar mee op een avontuurlijke rondreis, waarin naast Arabische ook duidelijk Indiase invloeden te horen zijn, alsmede eigentijds klassiek en jazz.

De stem van Amezian wordt door haar twee begeleiders, celliste Anja Naucler en slagwerker Stephan Pougin, liefdevol bejegend, maar van een gespreid bedje is geen sprake. Als Laïla lange, sierlijk kringelende melodielijnen trekt, fietsen Naucler en Pougin er ogenschijnlijk kriskras doorheen, telkens weer morrelend aan verwachtingspatronen.

Laïla Amezian, geboren in Antwerpen en van Marokkaanse komaf, is een muzikale omnivoor die Coltrane even gretig verorbert als Radiohead, Nina Simone of Piazzolla. Triode bevat veelal door haar zelf getoonzette poëzie van de grote soefidichter Ibn Arabi en van Khalil Gibran, maar ook uit het Hooglied. Het enige stuk dat enigszins uit de toon valt, is Strange fruit van Abel Meeropol, maar daarvoor heeft Billie Holiday de lat ook wel héél hoog gelegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden