Volkskrant Radio Muziektrends

Trendje in Volkskrant Radio: de leuke nieuwe popvrouwen zingen Frans en Spaans

In de Volkskrant Radio-podcast zet de popredactie van de Volkskrant de beste popmuziek van het moment op een rij. Deze maandelijkse Kroniek van de Nieuwe Muziek signaleert de laatste trends en de meest actuele popkoersen. Om te lezen bij het luisteren.

Dat zich aan het einde van het popjaar - en dus ook bij de laatste reguliere uitzending van dit jaar van de Volkskrant-radio podcast op Pinguin Radio - toch nog een poptrendje zou aandienen. Dat had zelfs uw altijd oplettende popredactie niet verwacht.

Jawel: de niet-Engelstalige Europese pop sloeg ineens toe. We hadden al successen gevierd van de Belg Stromae (hoe zou het eigenlijk gaan met Stromae?), maar dat kreeg ineens een vervolg van de Franstalige artiesten Zaz, Christine & the Queens en de Malinees-Franse Aya Nakamura.

Het leuke aan de pop van Nakamura is de frisse globale mix die uit haar liedjes dwarrelt. In de hit Djadja van haar album Nakamura hoor je Congolese rumbagitaartjes en eigenlijk heel stekelige Afrikaanse pop, plús hiphop, r&b en reggaeton. Hoe dat alles tot stand komt? Ze zou het niet weten, zei Nakamura twee weken geleden nog tegen schrijver dezes. Ze maakt gewoon de muziek die in haar zit en die ze dus leuk vindt. Muziek die ze hoort als ze de straat op gaat in de Parijse banlieues, waar zij woont. Een leuke nieuwkomer in de groeiende lijst spraakmakende popvrouwen van 2018. 

En dat is zeker ook de Catalaanse zangeres Rosalía. Zij is al jaren actief als flamencozangeres en was ook al eens in Nederland te zien, bijvoorbeeld op de Flamenco Biënnale van 2017. Maar dit jaar knalde Rosalía er volgens velen een meesterwerk uit, getiteld El Mal Querer. Ook Rosalía gooit muziekstijlen in de tombola, en zij tovert er strakke, soms lichtelijk vervreemdende en haast psychedelische ‘hiphopflamenco’ uit, die ook nog eens ergens over gaat. Rosalía kaart het in Spanje erg urgente thema van de mannelijke misdragingen aan, aan de hand van thema’s uit een oud Spaans boek van een anonieme auteur. Een conceptalbum, dat in de hele wereld werd bejubeld als pronkstuk van de moderne flamenco. In Andalusië, thuisland van die volkskunst, denkt men overigens genuanceerder over de zangkunsten van Rosalía. Ze zijn natuurlijk ook wel wat gewend. En veel flamencopuristen vinden dat de flamenco niet te grabbel mag worden gegooid. Het zal wel.

Veel nieuwe popvrouwen dus, in de podcast van deze maand, mag daar dan ook nog een oudgediende popvrouw bij? Natuurlijk wel: kom er gezellig bij, Marianne Faithfull. Haar nieuwe plaat Negative Capability is volgens recensent Gijsbert Kamer een van haar mooiste platen sinds Broken English uit 1979. De liedjes van Faithfull zijn melancholisch en soms droefstemmend. Maar wel prachtig mooi. Een hoogtepunt is het schrijnende lied They Come at Night, geschreven door Mark Lanegan, over de terreuraanslagen in Parijs van drie jaar geleden. Opdat wij niet vergeten.

Ook mooi: Keiharde en agressieve muziek kan ook ontroerend zijn. Luister maar naar de nieuwe plaat van de hardcoreband Architects, die in het teken staat van de dood van de bandoprichter, liedschrijver en gitarist Tom Searle. En het Nederlandse spreekzingen is in opmars, nu weer in de plaat Wat Een Cirkel Is van The Avonden.

Luister dit alles, en veel meer, op de maandelijkse podcast Volkskrant Radio bij Pinguin Radio.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.