BoekenOmslag

Trend op boekomslagen: felgekleurde schichten, die knallen er zo lekker uit

Diagonaal spektakel in de etalage.

Omslag Suzanne Dean.Beeld Random House UK

De zebra heeft ze. Het zebravisje natuurlijk ook. De okapi idem (een beetje, op de achterhand), evenals de das (op zijn snuit). Kortom: zwart-witdessins zijn zo oud als het dierenrijk, een stuk ouder dan de neanderthaler en de homo sapiens. Menselijke navolgingen zijn er ook, zie het klassieke gevangenispak, het Bretonse vissershemd en het voetbalshirt (Heracles, Juventus).

Komen er kleurrijke diagonalen en zigzagfiguren bij, dan is de natuur al gauw geen voorbeeld meer. Sinds kort verschijnen die op nogal wat boekomslagen. Hoe vallen die overdwarse lijnen te verklaren? Zijn ze ook buiten boekontwerpers en vogue, is de catwalk een inspiratiebron?

Cécile Narinx, stijlredacteur van de Volkskrant, ziet niet meteen een link met de haute couture en prêt-a-porter van dit seizoen: ‘Maar de streep duikt altijd wel weer ergens op en is van sommige merken zelfs het signatuurmotief. Dan kun je denken aan modehuizen als Missoni en Paul Smith.’

Houden we het dus op een autonome boekentrend. Mogelijk in gang gezet door Suzanne Dean, de vaste omslagontwerper van Julian Barnes en Ian McEwan, die in 2015 Lauren Groffs roman Fates and Furies voorzag van felgekleurde bliksemschichten (de vertaling Furie en fortuin bij uitgeverij Hollands Diep kreeg een ander omslag).

Er volgde verwant spektakel, zoals het schervenpatroon van ontwerper Jaya Miceli op R.O. Kwons roman The Incendiaries (2018), nu met hetzelfde ontwerp bij De Arbeiderspers verschenen als Vuurgeesten.

Omslag Jaya Miceli, Jan van Zomeren.Beeld De Arbeiderspers

Nog zo’n voorbeeld: de door Lauren Groff als ‘the real deal’ aanbevolen roman The Travelers (2019) van Regina Porter, waarvan De Bezige Bij de vertaling De reizigers voorzag van Michael Morris’ ontwerp voor de Engelstalige editie.

Omslag Michael Morris, Bij Barbara.Beeld De Bezige Bij

Net zo catchy zijn de strak gestreepte omslagen van ontwerper Ben Denzer: repeterende kleurentriangels voor Meg Wolitzers The Female Persuasion (2018), elkaar kruisende lichtbanen op Rebecca Makkai’s The Great Believers (2018).

Omslag Ben Denzer. Beeld Riverhead Books

Makkai’s bekroonde aidsroman verscheen als Een stralende toekomst bij Nieuw Amsterdam. Ook hier besloot de uitgever het Amerikaanse voorbeeld te volgen: ‘We wilden iets dat eruit zou knallen in de boekhandel.’

Rebecca Makkai: Een stralende toekomst

Omslag Ben Denzer, Bij Barbara. Nieuw Amsterdam; € 24,99.

Omslag Ben Denzer, Bij Barbara.Beeld Nieuw Amsterdam
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden