Recensie

Transmission is een festival van internationale allure ★★★☆☆

Helaas bleef van de illusie dat Tranmission een live-evenement was weinig over.

Brad Mehldau op Transmission Festival. Beeld
Brad Mehldau op Transmission Festival.

Anders dan popfestivals willen jazzfestivals nog weleens beginnen met de grootste naam op het affiche. Zo ving Transmission, de over drie dagen uitgesmeerde onlineversie van het Transition Festival, vrijdagavond aan met de Amerikaanse pianist Brad Mehldau.

Mehldau, getrouwd met een Nederlandse en dus vaak hier, was de enige buitenlandse act op het festival dat om bekende redenen niet normaal kon plaatsvinden. Hij liet zich begeleiden door de Nederlandse muzikanten Joris Roelofs op (bas)klarinet en Clemens van der Feen op contrabas. Best riskant, openen met een nieuw ensemble, maar het pakte goed uit. Het scheelde wellicht dat Mehldau wel kon beschikken over zijn vertrouwde drummer Jorge Rossy, want het samenspel oogde zo thuis op het scherm allerminst onzeker. Mehldau had als enige act bijna anderhalf uur tot zijn beschikking en die vulde hij met een gevarieerde set. Geconcentreerd, maar met veel souplesse wisselde hij eigen stukken af met een swingend stuk hardbop van Elmo Hope en voelde hij zich niet te goed voor Para Poli, een nummer van Joris Roelofs zelf, dat onderstreepte dat Roelofs met Mehldau een combinatie vormde die naar meer smaakte.

Roelofs zou een dag later ook nog schitteren in de band van saxofonist Tineke Postma. Zoals er meer muzikanten een dubbelrol vervulden.

Benjamin Herman sloot zaterdagavond af met zijn New Cool Collective, maar zorgde aan het begin van de avond met zijn kwintet voor het meeste kippenvel. Herman op sax en Ack van Rooyen (inmiddels 91) op bugel in Angel Eyes was zo’n moment waarop je vergat naar een scherm te kijken, zo dichtbij kwam de muziek.

Ook het Acoustic Quartet van Yuri Honing speelde bloedstollend mooi en er werd een dag eerder in de elektrische set van het trio van saxofonist Jasper Blom buitengewoon knap geïmproviseerd.

De afwisseling was de eerste twee dagen groot. Nederland beschikt over geweldige muzikanten, wat van Transmission een festival van internationale allure maakt. De registraties waren fraai, het klonk en oogde prima. Alleen vreemd dat ineens een maanden geleden opgenomen concert (met publiek) van Kika Sprangers voorbijkwam. Zo zagen we nu wel bassist Thomas Pol, die een uurtje eerder niet mee kon doen bij Benjamin Herman omdat hij positief was getest. Ook raar: Herman die via Skype een interview gaf aan het presentatieduo dat toch in hetzelfde gebouw zat waar hij zaterdag twee concerten gaf. Zo bleef er van de illusie dat Tranmission echt een live-evenement was weinig over.

Transmission Festival

Jazz

★★★☆☆

26/3 en 27/3 online, TivoliVredenburg, Utrecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden