stijlpastoor

Trainingspakken voor de prijs van een instap-Rolex? Jazeker, ‘tracksuit couture’ is booming

Al op jonge leeftijd maakte Esquire-hoofdredacteur Arno Kantelberg kennis met het übercoole effect van streetwear.

null Beeld ANP Kippa
Beeld ANP Kippa

Op een frisse voorjaarsdag in 1983 zag ik op de hoek van de Potgieterstraat en de Dr. Schaepmanstraat Marc van Vlerken in een spijkerjack met eronder een groen Adidasvest – de groene capuchon stak boven z’n jack uit. Zo’n Adidasvest met grote trefoil op de borst had ik ook, wij allemaal, maar dit was de eerste keer dat ik een oorspronkelijk voor sport bedacht kledingstuk zag als bouwsteen van een alledaagse uitrusting. Het effect was übercool, wat misschien wel het beste criterium is om streetwear mee te definiëren.

Officieel wordt Shawn Stussy gebrandmerkt als de godfather van de streetwear. Begin jaren tachtig bedrukte deze Californische surfer voor de lol zwarte T-shirts met het witte logo van zijn surfplanken. Die T-shirts vonden onverwacht gretig aftrek, waarna een firma ontstond met een jaaromzet van inmiddels 43 miljoen euro. Voor mij persoonlijk geldt dat Marc van Vlerken op die voorjaarsdag het eerste zaadje plantte, een zaadje dat hij zelf helaas niet kon oogsten. Hoewel geboren als kerstkind, ontviel hij ons reeds op jonge leeftijd.

Streetwear is een parapluterm die zich lastig laat duiden, maar in principe is het casual en/of sportieve kleding met de exclusieve aantrekkingskracht van high fashion, die wordt opgewekt door de gelimiteerde oplage van zogenaamde drops. Je combineert het met reguliere kledingstukken, bijvoorbeeld met een overjas, een sjaal en een moppige muts, zoals we hierboven zien bij Matthijs van Nieuwkerk, die zijn rode Adidasbroek leende bij Chas Tenenbaum uit The Royal Tenenbaums.

null Beeld Hollandse Hoogte / Pim Ras
Beeld Hollandse Hoogte / Pim Ras

In streetwear herken je de invloed van de skate- en surfcultuur, maar het is vooral de parallele populariteit van hiphop waardoor streetwear uitgroeide tot een industrietak met een geschatte jaaromzet van 150 miljard euro. Daarmee is het in feite de grootste afdeling binnen de mode-industrie; in de top 10 van bestverkopende modebedrijven vinden we Nike op plaats 2 en Adidas op plek 8. De luxe modemerken zijn inmiddels ook op die trein gestapt met wat tracksuit couture wordt genoemd, in feite trainingspakken voor de prijs van een instap-Rolex. De echte streetwearer haalt daar uiteraard de neus voorop. Die zoekt originaliteit in retro-items, zoals het geweldig gele trainingspak uit 1975 van Ruud Krol, de playboy-voetballer die voor deze rubriek geldt als the gift that keeps on giving. Ik heb er het internet op nagezocht, maar zelfs in de diepste online krochten heb ik dat eigele ensemble niet kunnen opscharrelen. Het groene Adidasvest met de grote trefoil op de borst is helaas ook alleen nog maar in mijn herinnering te vinden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden