Traditionele verhoudingen op de schop in de loeispannende serie Big Little Lies

In Big Little Lies, een van de beste series van dit jaar, vechten vrouwen tegen hun verleden, tegen hun mannen en voor hun leven.

Big Little Lies.

Ze weet het ook niet, zegt ze, eerst tegen haar vriendin en later ook tegen de therapeut. In de relatie van Celeste, ooit advocaat maar gestopt met werken toen ze zwanger werd, speelt geweld een te grote rol om de boel gezond te noemen. Het patroon is telkens: ruzie, geweld, seks. Het heeft haar in de loop van de jaren zo van haar stuk gebracht dat ze niet eens weet of ze het verafschuwt of dat ze er eigenlijk ook van geniet. Komt bij dat dat niet-werken haar eigenlijk maar matig bevalt. Maar ze is het overzicht kwijt over wat nu oorzaak is en wat gevolg.

Net als The Night Of (2016) en Show Me a Hero (2015) is een van de nieuwste HBO-topseries, Big Little Lies, behalve loeispannend ook maatschappelijk relevant. Niet persé een extra kwaliteit, maar het valt wel op - en maakt het napraten net even aangenamer.

Big Little Lies

Drama - (****)

Scenario: David E Kelley; Regie Jean-Marc Vallée (2017, 7x50 min.); met o.a. Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Laura Dern en Shailene Woodley

Interactie tussen mannen en vrouwen

Ging The Night Of óók over latent racisme en mislukte integratie, en Show Me a Hero over de corrumperende werking van lokale politiek, Big Little Lies houdt zich nadrukkelijk bezig met hoe mannen en vrouwen met elkaar omgaan in een in dat opzicht veranderende wereld - en dat is geen onverdeeld positief perspectief.

Sowieso hebben in Big Little Lies de vrouwen de hoofdrol. Zie de titelsequentie (waarop als eerste de vier vrouwelijke hoofdrolspelers voorbijrollen), zie de initiatiefnemers (actrices Reese Witherspoon en Nicole Kidman) en zie vooral het verhaal, gebaseerd op de gelijknamige roman van Liane Moriarty.

Daarin draait het om de levens van vier vrouwen en hun gezinnen in Monterey, een stadje op een landpunt in zee tussen Los Angeles en San Francisco, waar iedereen zo weinig materiële zorgen heeft dat alle kleine ongemakken grote problemen worden - of zijn ze niet zo klein?

In aflevering 1 lijkt het zoontje van een alleenstaande moeder, nieuw in het dorp, een klasgenootje gebeten te hebben. Dat verdeelt de ouders - nou ja, vooral de moeders; de mannen sukkelen er wat achteraan - in twee kampen. De zaak wordt echter niet in alle redelijkheid onderzocht en opgelost, maar blijkt de katalysator van vele conflicten. Daarin gaat het, net als bij die kleuters, om de manier waarop mannen en vrouwen met elkaar omgaan in een tijd waarin de traditionele verhoudingen in die relatie op de schop gaan.

Romanstructuur

Romanauteur Moriarty had dat al fijnzinnig en diepgaand ontleed en die gelaagdheid is in de serie moeiteloos overgenomen. De serie had alleen al op de relatie tussen genoemde voormalige advocaat (Kidman) en haar even machteloze als gewelddadige echtgenoot (Alexander Skarsgård) kunnen drijven. Maar ook de andere drie vrouwen hebben een heden en verleden dat tot nadenken stemt. Madeline (Witherspoon) is lange tijd de enige met een leven in balans, maar juist bij haar sneuvelen de meeste schillen van burgerfatsoen.

Het levert zo veel spanning op, dat je je afvraagt waarom de makers de romanstructuur hebben gehandhaafd. Daarin wordt in een verre flashforward een van de hoofdpersonen gedood op de feestavond waarmee het verhaal eindigt. Big Little Lies is zo goed dat het makkelijk zonder dodelijk slachtoffer had gekund. Er zijn al slachtoffers genoeg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden