Traditionele media overleven niet met nieuws, verdieping moet

Nieuwe zoekmogelijkheden op internet dwingen media hun berichtgeving meer en meer aan te kleden. Het nieuws is niet genoeg...

Geert-Jan Bogaerts

En opnieuw wordt een pijler onder de traditionele media, kranten entelevisie, weggeslagen. Gisteren begon Google in Nederland officieel meteen nieuwe dienst, te bereiken via news.google.nl. Op deze site snorrenrobots het laatste nieuws op uit, zegt Google, vierhonderd Nederlandstaligenieuwsbronnen. Het is een kopie van gelijksoortige initiatieven die hetAmerikaanse internetbedrijf, bekend om zijn zoekmachine, al in anderelanden ontplooide.

Google waarschuwt zijn relaties dat het 'effect hiervan kan zijn dat udoor Google meer bezoekers op uw website krijgt'. Foto's worden in kleinformaat weergegeven, en van de belangrijkste nieuwsberichten krijgt debezoeker slechts de kop en de eerste paar regels te zien. Wie het volledigebericht wil lezen of de foto op groot formaat wil bekijken, moet klikkenen wordt zo doorgeleid naar de bron van het verhaal: bijvoorbeeld de sitevan de Volkskrant.

De nieuwe dienst lijkt op het eerste gezicht op die van een anderepartij, Kranten.com, waartegen PCM, het moederbedrijf van onder meer dezekrant, een paar jaar geleden in de rechtszaal in het geweer kwam.Kranten.com haalt ook de nieuws-headlines op en verzamelt die op zijn site.PCM vond dat Kranten.com daarmee het auteursrecht schond en eiste dat hetbedrijf deze werkwijze staakte.

De rechter maakte korte metten met de eis van PCM. Het linken naarartikelen is immers vrij, was de belangrijkste overweging van de rechter - en dat die gedachtegang inmiddels gemeengoed is, bewijst het succes vaneen andere internettechniek, de RSS-feeds. Daarmee krijgt u het laatstenieuws, ook in de vorm van koppen, aangeboden op uw desktop. Een enkeleklik volstaat om het complete bericht te lezen. RSS-feeds worden doorinmiddels bijna alle grote sites aangeboden.

Het grote verschil tussen Kranten.com en Google is dat de laatste zijnsite continu update met het laatste nieuws. Feitelijk maakt Google daarmeede concurrentiestrijd tussen de nieuwssites in Nederland heel inzichtelijk:het is gemakkelijk snel een vergelijking te maken tussen bijvoorbeeld deVolkskrant en de NRC. Opvallend is wel dat de succesvolste nieuwssite inNederland, nu.nl, nauwelijks aanwezig lijkt in de Google-selectie; datconcludeer ik uit het belangrijkste bericht van gisterochtend, deverkiezingsoverwinning van Hamas in de Palestijnse gebieden. Google puttedaarvoor uit 122 Nederlandse nieuwsbronnen, en daarbij zat niet nu.nl.

Ook lijkt de Google-robot die het nieuws verzamelt, nog niet helemaalgoed te werken. Soms verschijnen oude berichten als nieuw op de site. HetVolkskrant-bericht bijvoorbeeld, dat van de paus seks binnen het huwelijkbest lekker mag zijn, werd rond elf uur gepresenteerd als een nieuwtje vaneen uur oud, terwijl het toen al bijna tien uur lang op onze site stond.

Ervan uitgaande dat Google erin slaagt ook de laatste vouwtjes uit desoftware glad te strijken, wordt met de komst van deze dienst het kiezenvoor de nieuwsconsument nog gemakkelijker. Elke nieuwsjunk kan deze paginainstellen als zijn startblok voor een surfsessie, omdat hij daarmee eenoverzicht heeft van alle berichten uit zijn taalgebied.

Actueel nieuws wordt dus nog goedkoper en gemakkelijker te vinden. Voorde krantensites betekent dit dat ze nog minder dan vroeger eraan kunnenontkomen altijd zo snel mogelijk het laatste nieuws te brengen. Dat is eennoodzakelijke voorwaarde om te overleven, maar geen voldoende voorwaarde,omdat op zoveel plaatsen dat nieuws al te vinden is. Om te overleven,moeten traditionele media hun heil zoeken in verdieping en verrijking vande berichtgeving. Dat kunnen Google en nu.nl namelijk niet.

Het samenstellen van dossiers, het initiëren van discussies middelsweblogs, het verrijken van informatie met behulp van tekst, foto's,animaties, video's: dat zijn aspecten van internetjournalistiek waarmee demeeste kranten inmiddels in hoog tempo ervaring opdoen. Wie dat het bestekan, wint straks de slag op internet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden