RecensieToverberg

Toverberg van het Vlaamse collectief Desnor is soms raak en soms mis, maar vaak boeiend ★★★☆☆

Een dans van Louis Janssens en een performance van Ferre Marnef vormen de hoogtepunten.

De voorstelling Toverberg van het Vlaamse collectief DesnorBeeld Wannes Cré

Er was eens een voorstelling getiteld We hebben een/het boek (niet) gelezen. Met een verrukkelijke mix van bravoure en lichte schroom speelde een stel vooraanstaande collectieven (Stan, Discordia, Dood Paard, De Koe & Willem de Wolf) hun theaterversie van De Toverberg van Thomas Mann. Een even dik als beroemd werk vol personages, perikelen en bespiegelingen, gesitueerd in een Zwitsers sanatorium ver van een ingrijpend veranderende wereld. Het gewicht van het boek (en dat van hun eigen ambitie) had de makers in de lange aanloop naar de première sterker gemaakt en het resultaat was een belevenis die nu nog, zo’n tien jaar later, nazindert in het geheugen.

Enter Desnor, een interessant jong Vlaams collectief van performers. Met overmoed en overgave storten zij zich nu op de monumentale Mann uit 1924, onderwijl in de wetenschap dat ‘het werkproces deel uitmaakt van de volwassenwording’ van henzelf als makers. Hun Toverberg is een collage van scènes, een voorstelling als een Zwitserse sneeuwstorm soms, die in pakweg een uurtje langsraast.

Louis Janssens en Ferre Marnef, kernleden van de groep, tekenen voor de hoogtepunten: eerstgenoemde met een dans, de laatste met een geweldige performance die het leven in een kuuroord samenvat in het woord ‘soep’. Er komen herkenbare flarden Mann aan bod en episodes die minder navolgbaar zijn. Het is een aftasten en uitproberen, soms raak en soms mis geschoten, maar vaak boeiend in die gretige uitvoering.

En je hoeft het boek niet gelezen te hebben om dat te kunnen appreciëren.

Toverberg

★★★☆☆