Tour Britney Spears voorbij

Na een flinke reis rond de wereld, heeft Britney Spears de Femme Fatale tour dit weekend in Puerto Rico beëindigd. Spears vierde haar 30ste verjaardag en het einde van haar tour op het podium, met een grote verjaardagstaart en haar kinderen, familie en vrienden op het podium.

Britney Spears wordt verrast door haar familie en kinderen op het podium. Beeld photo_news

Haar tourmanager bedankte ze door hem op een lapdance te trakteren en haar fans en dansers kregen een uitgebreid dankwoord. 'Jullie zijn familie geworden', zei de zangeres tegen haar dansers. Hoewel het afscheid feestelijk was, was haar zesde tour dat niet altijd.

Halve prijs
Ondanks dat haar album best goede recensies kreeg, begon de tour al slecht. Zanger Enrique Iglesias haakte enkele dagen na de aankondiging van een gezamenlijke tournee al meteen af. Hierna had Spears te kampen met een tegenvallende kaartverkoop. Haar tour-promoter Live Nation Entertainment zag zich genoodzaakt de tickets voor de helft van de prijs aan te bieden op aanbiedingensite Groupon. Zelfs toen raakten niet alle kaartjes verkocht. 'Ik kon op de laatste dag nog kaarten voor topplaatsen krijgen', schreef een journalist van de muzieksite Hitfix. Ook tijdens de rest van haar tour liep het niet storm. In Rusland - waar de aan het Europese deel van haar tour begon - zat de zaal maar halfvol.

De tour zelf verliep ook niet van een leien dakje. Dat Britney Spears playbackt is algemeen bekend. Toch had Volkskrant-recensent Gijsbert Kamer meer verwacht van het Rotterdamse optreden van 'La Spears' in oktober dit jaar. 'Er gebeurde helemaal niets in de zaal. Men stond erbij en keek ernaar. Het optreden duurde een uurtje, er waren twee toegiften en dat was het. Ondertussen had ze wel de tijd om zich vier keer om te kleden. Ik heb als recensent al veel flauwekul voorbij zien komen, maar Britney Spears deed me versteld staan.'

Afstand
De kritieken over haar optreden een week later in Londen waren niet veel beter. 'Was er bij haar vorige tournee nog ophef over de playbackende Spears, in haar huidige tour neemt ze volledig afstand van het concept live-muziek. De band bestaat uit een man met een synthesizer, hoog op een aantal stellingen. Dit bespaart je overigens wel het onvermijdelijke dieptepunt bij ieder popconcert: een solo van de drummer', aldus recensent Alexis Petridis van The Guardian. 'Hoewel ik vermoed dat het soort persoon dat naar een concert van Britney Spears gaat niet echt voor de muziek leeft noch voor haar sprankelende persoonlijkheid komt, vanavond lijkt ze op sterven na dood en oogt ze afstandelijker dan ooit.'

Ook bij het begin van haar tour in juni in de Verenigde Staten waren de recensies niet mals. 'Het podium, de schermen, de dansers, het decor- het was allemaal voortreffelijk. Het was jammer dat Britney Spears zelf ook niet meer dan een rekwisiet in haar eigen decor was. Spears heeft duidelijk haar verandering van tienersterretje naar volwassen moeder nog niet omarmd, en het resultaat is niet prettig om naar te kijken', schreef een recensent na haar concert in Portland.

Spervuur
Shirley Halperin van The Hollywood Reporter vond het concert 'vermakelijk', maar beklaagde zich erover dat Spears niet meer de energie in haar dans-moves heeft. Een constante spervuur van visuele afleiding is vereist om het lip-synchroniseren te compenseren.'

Er viel ook iets positiefs te lezen in de kritieken over de tour van Spears. De Britse tabloid Daily Mail onthield zich van commentaar over de muziek en beperkte zich tot haar kleding. 'Britney Spears maakte haar aanwezigheid kenbaar. In een veelheid aan weinig bedekkende kostuums, paradeerde de 29-jarige over het kleurrijke podium, om te pronken met haar buik, benen, en alles waar ze mee weg kon komen. En hoewel ze iets meer rondingen kan noteren dan aan het begin van haar carrière, oogt ze weer veel fitter dan in de afgelopen jaren.'

Beeld photo_news
Beeld photo_news
Beeld photo_news
Beeld photo_news
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden