Totale waarde geschat op 1,2 miljard gulden Philips wil belangen in kabelnetten kwijt

Philips wil zijn belangen in kabeltv-netten, in onder meer Amsterdam, Eindhoven, Brussel en Wenen, afstoten. De totale waarde van de belangen die Philips in de afgelopen twee jaar heeft opgebouwd, wordt geschat op 1,2 miljard gulden....

Van onze verslaggevers

René Bogaarts

Fokke Obbema

AMSTERDAM

Na verkoop van de kabelbelangen is er vrijwel niets meer over van Philips Media, de divisie die onder het bewind van Timmer werd opgericht. Wat resteert, zijn nog wat onbeduidende activiteiten, onder meer op het vlak van cd-i, een ander mislukt prestigeproject van Timmer. 'Er blijft na verkoop inderdaad niet veel meer van Philips Media over', geeft een woordvoerder van het concern toe.

Philips zegt dat Boonstra alle niet-renderende bedrijfsonderdelen tegen het licht houdt en erkent dat Philips Media daartoe ook behoort. 'Maar het is prematuur om te stellen dat we met allerlei partijen om tafel zitten.' Diverse bronnen bevestigen niettemin dat Philips zijn belangen aan de man probeert te brengen. 'Het bedrijf heeft in kleine kring gepolst of er belangstelling voor de kabelnetten is', aldus een betrokkene.

Philips werkt sinds 1995 op kabelgebied samen met een Amerikaanse partner, United International Holdings (UIH). Beide bedrijven hebben 50 procent van United and Philips Communications (UPC). Behalve in Nederland heeft UPC netwerken in nog dertien landen. In totaal gaat het om 2,1 miljoen kabelaansluitingen.

Timmer hoopte aan de kabelnetten te kunnen verdienen via het aanbieden van nieuwe diensten als abonneetelevisie, telefonie en Internet. De investeringen die daarvoor nodig zijn, zijn gigantisch. Naast de aankoop van het net, waarvoor alleen al in Amsterdam 700 miljoen gulden is betaald, kost het geschikt maken van de netten voor telefonie honderden miljoenen extra. Die investeringen zouden pas over een groot aantal jaren kunnen worden terugverdiend.

Boonstra wil daar niet op wachten en zet daarom het mes in Philips Media. Waar zijn voorganger Timmer met Sport 7 dacht een belangrijke troef te hebben om de consument te verleiden tot een nieuwe dienst als betaaltelevisie, speelde Boonstra vorige week op de achtergrond een doorslaggevende rol bij het besluit om de zender te stoppen.

In oktober mislukte een andere strategische oplossing voor de kabelnetten: een fusie van UPC met Casema, het kabelbedrijf van KPN, werd op de valreep door KPN afgeblazen. Dat veroorzaakte grote teleurstelling bij Philips.

Voor het Eindhovense concern wordt het lastig één koper te vinden voor de verspreid over Europa liggende netwerken. Analisten verwachten dat Philips verlies gaat lijden op de verkoop van de kabelbelangen. In Amsterdam is bijvoorbeeld 1450 gulden per aansluiting geïnvesteerd, maar de introductie van abonneetelevisie, aangeboden via een pluspakket, dreigt voor de tweede keer te mislukken. Kopers zullen daarom terughoudend zijn bij het maken van prognoses over nieuwe diensten. 'Voor Philips wordt het heel moeilijk om in Amsterdam voor 1450 gulden per aansluiting te verkopen', meent een analist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.