RecensieKlassiek

Tosca Opdam speelt nieuw vioolconcert van Robin de Raaff beheerst en laat dubbelgrepen opstijgen naar stratosferische hoogte ★★★☆☆

Soms pakt dirigent Marc Albrecht echter zo stevig uit dat de soloviool kopje onder gaat.

Tosca OpdamBeeld Athos Burez / Green Room

Klassiek

★★★☆☆

De Raaff, Bartók, Sjostakovitsj. Tosca Opdam, Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht. Amsterdam, Concertgebouw, 18 mei. Herhaling: 20 mei.

Hoe klinkt een wit geschilderd doek? Het is een vraag die Robin de Raaff zich zal hebben gesteld toen hij besloot een compositie te maken die vertrekt bij North Atlantic Light, het schilderij van Willem de Kooning. Uit het idee ontstond een vioolsonate en uit de sonate het vioolconcert North Atlantic Light.

Zoals De Kooning begint met de meest basale notie van het begrip kleur gaat De Raaff terug naar het muzikale equivalent daarvan. Eén hoge, ijle viooltoon, meer is er niet aan het begin van dit tweede vioolconcert van zijn hand. Tosca Opdam, de solist die het stuk ten doop houdt, is net als De Raaff een gepassioneerd liefhebber van het werk van Willem de Kooning. Ze kleurt de opening zilverig in – puur, onbevangen, vol van belofte.

Haar toon wordt gereflecteerd in het Nederlands Philharmonisch Orkest: in de fluit, het klokkenspel, de harp. Mooi hoe De Raaff even later ook de klank van de gruizig lage g-snaar van de viool laat weerspiegelen in de contrabassen en, verrassend, in het lage register van de piccolo. In de cadens hoor je Opdams beheersing: dubbelgrepen laat ze opstijgen naar stratosferische hoogte.

Toch laat het concert ook zwakke plekken horen. De orkestpartij is vaak te fors bezet en de dirigent Marc Albrecht pakt stevig uit, zo stevig dat de soloviool geregeld kopje onder gaat in de zee van blazers en slagwerk.

Die bovenmatig grote klank speelde ook de andere stukken op het programma parten. Bij de glissando’s in Bartóks suite De wonderbaarlijke mandarijn leken er sirenen af te gaan en ook in Sjostakovitsj’ Eerste symfonie koesterde je de momenten van rust. Die werden gelukkig gevuld met schitterend gespeelde solo’s van de concertmeester en de soloklarinettist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden