Topman Sanoma België neemt ontslag aan vooravond van grootse reorganisatie

De topman van de Belgische tak van de Finse uitgever Sanoma, Aimé Van Hecke, heeft ontslag genomen. Hij zal de grootschalige reorganisatie bij het bedrijf niet meer meemaken. 'Dit proces vraagt om een andere stijl van leiderschap', stelt Sanoma vanmorgen in een persbericht.

Beeld photo_news

Van Hecke verlaat het bedrijf meteen. Hans Cools, voormalig COO (Chief Operations Officer), neemt als CEO de leiding van het bedrijf over. Sanoma laat weten dat de beslissing 'zorgvuldig overwogen tot stand gekomen en in onderling overleg genomen' is.

De Belgische tak van Sanoma is net als de Nederlandse druk bezig met een nieuw heroriëntatie. Waar in Nederland 500 banen worden geschrapt en een deel van het tijdschriftenpakket te koop is gezet, gaat het in België mogelijk om het hele bedrijf. Sanoma Media Belgium NV is de uitgever van magazines als Flair, Libelle, Marie Claire, Story, TeVe-Blad en Pink Ribbon. Sinds juli 2011 is Sanoma ook voor 33 procent eigenaar van De Vijver Media, dat weer bestaat uit producent Woestijnvis, tv-blad Humo en SBS Belgium - de tv-zenders Vier en Vijf.

'Sanoma Media Belgium bevindt zich in een proces van 'strategic review', waarbinnen wordt bekeken op welke wijze het bedrijf zijn positie binnen het Belgische media landschap het beste kan versterken', schrijft het bedrijf. Dat wil zeggen dat er onderzocht wordt of er delen van de activiteiten -of zelfs de hele Belgische tak- verkocht kunnen worden. Ook bij de Nederlandse tak verliet de topman - Dick Molman - het bedrijf vlak voordat het de reorganisatie bekendmaakte.

'Andere managementvaardigheden nodig'
Van Hecke legt zijn vertrek uit in een verklaring: 'Ik ben dankbaar voor de kans die ik de afgelopen zeven jaar heb gekregen om Sanoma Media Belgium te transformeren naar een echt multimediabedrijf. 'Het bedrijf komt nu in een nieuwe fase met een andere strategische oriëntatie, die ook andere managementvaardigheden vraagt aan de top.'

Nederland
De Nederlandse tak van het mediaconcern is druk bezig met een onderzoek of in totaal 32 tijdschriften kunnen worden verkocht of met een andere titel kunnen worden samengevoegd. Sanoma verwacht dat onderzoek binnen een jaar af te ronden. Tijdschriften waarvan blijkt dat samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet langer winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven. Het bedrijf gaat alleen verder met bladen die ook 'een groot digitaal potentieel' hebben, zoals LINDA, Libelle, Viva en Flair. Het ziet geen toekomst meer voor bekende mannenbladen als Nieuwe Revu (interview met hoofdredacteur hier), Panorama en Playboy. De merken die blijven worden onderverdeeld in vijf categorieën: Vrouwen, Opvoeding, Kids & Teens, Home Deco en Automotive.

Ondertussen is er rond de tv-tak van het bedrijf - SBS Nederland - een ruzie ontstaan met mede-aandeelhouder Talpa van John de Mol. 'We lopen tegen een muur aan,' zei de Mol eind vorige week in een interview. Hij verwijt Sanoma onder meer het uitblijven van investeringen in het programmabudget, waardoor bijvoorbeeld de financiering voor het nieuwe realityprogramma Utopia maar moeilijk van de grond komt. Ook verwijt hij het bedrijf een gebrek aan strategie.

De uitgever zei in een reactie juist veel geld te steken in SBS. En voegde eraan toe: 'De financiële positie van Sanoma is stabiel'.

De centrale hal van Sanoma in Hoofddorp.Beeld ANP
Sanoma Media-topvrouw Eija Ailasmaa (M), Dick Molman, directeur Sanoma Media Nederland (R) en John de Mol, eigenaar van de Talpa Media Group geven in april 2011 een toelichting op de overname van SBS. De verhoudingen tussen De Mol en Sanoma, samen eigenaar van tv-bedrijf SBS, zijn de afgelopen tijd behoorlijk bekoeld.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden