INTERVIEWMarketingtopman Pieter Nota

Topman sales en marketing Pieter Nota: ‘BMW heeft zijn huiswerk gedaan en geïnvesteerd in schone technologie’

Pieter Nota, bij BMW verantwoordelijk voor marketing en sales, over de koers van het automerk. ‘Dertig jaar geleden vroeg men of diesel wel bij BMW paste. Hoor je niemand meer over. Hetzelfde geldt voor elektrisch.’

De elektrische BMW i4 concept (voor) en iX3 (achter).Beeld BMW

BMW was in 2013 met de i3 een van de pioniers op het gebied van volledig elektrische auto’s. Maar de auto was niet alleen wat ontwerp betreft een fremdkörper, ook de productie week af, onder meer doordat de auto voor een groot deel uit koolstof bestaat. In de jaren die volgden, liet de Duitse fabrikant de ontwikkeling van volledig elektrische auto’s links liggen en bekwaamde zich in plug-inhybriden, die nu een groot deel van de verkopen uitmaken: volgend jaar moet een kwart van de verkochte BMW’s een vorm van elektrische aandrijving hebben.

Inmiddels is de koers gewijzigd en staat een nieuwe reeks volledig elektrische modellen klaar. Daarbij houdt de onderneming een behoudender koers: de meeste elektrische modellen zijn gebaseerd op bestaande uitvoeringen, zoals de iX3, die binnenkort op de markt komt. Ook de nieuwe, volledig elektrische i4, die volgend jaar verschijnt, is gebaseerd op bestaande modellen.

Anders dan Volkswagen, dat met de ID-reeks een volledig elektrische lijn ontwikkelt, kiest BMW ervoor zijn volledig elektrische auto’s te bouwen op fundamenten waarop ook modellen met een verbrandingsmotor zijn gebaseerd. Vorige week toonde de Nederlandse importeur de twee nieuwkomers voor het eerst in een afgesloten ruimte. Aan de telefoon vanuit München geeft de Nederlander Pieter Nota, als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk voor marketing en sales, een toelichting.

Als je kijkt naar de revolutionaire i3 en deze twee modellen, lijkt het of BMW niet echt durft te kiezen voor elektrisch.

‘Integendeel. We gaan vol voor elektrisch, in 2023 hebben we 25 modellen waarvan de helft volledig elektrisch. Onze strategie weerspiegelt de vraag in de markt. In Nederland is elektrificatie vrij ver gevorderd, dat is niet in de hele wereld zo. Kijk naar Europa: in het noorden is het  heel anders dan in het zuiden. In de Verenigde Staten speelt, behalve in Californië, elektrificatie ook een minder grote rol. In China zie je ook verschillende voorkeuren.

‘We verkopen wereldwijd en moeten kijken wat in bepaalde regio’s wordt gewenst. Die flexibiliteit zie je terug in onze strategie.’

Pieter Nota

China en Europa, twee zeer belangrijke automarkten, bewegen duidelijk naar elektrisch, door CO2-boetes op te leggen en elektrisch te stimuleren met subsidies. Voert BMW geen achterhoedegevecht door de brandstofmotor te laten voortbestaan?

‘Dat is een bewuste keuze. En ja, we gaan de ambitieuze Europese CO2-doelstellingen halen. In 2020 en 2021. Volledig los van corona. We willen ook zeker niet aan de doelstellingen tornen. Daartoe worden pogingen gedaan, maar wij zijn daartegen.

Waarom?

‘Als de strenge eisen worden losgelaten, wordt concurrentievervalsing in de hand gewerkt. Wij hebben ons huiswerk gedaan en geïnvesteerd in schone technologie, een aantal concurrenten zijn misschien niet klaar. Als je de regels versoepelt, hebben zij een voordeel.

‘Tegelijkertijd willen we verbrandingsmotoren houden voor de markten die dat nog nodig hebben. In Zuid-Europa, Rusland en delen van Noord-Amerika is benzine en diesel de komende tien jaar nog relevant. Kun jij zeggen wat de verhouding zal zijn in 2026? Ik weet het niet.’

Ik ook niet.

‘Precies. Met deze aanpak kunnen we flexibel reageren op de vraag. Overigens wordt de iNext, die ook volgend jaar op de markt komt, helemaal elektrisch.’

BMW elektrificeert nu vooral grote modellen. Er komt ook een volledig elektrische versie van het vlaggenschip, de 7-serie. Waarom niet eerder kleinere modellen als de 1-serie? Kleiner is een trend, zeker na corona.

‘Ons merk is gebouwd rond de 3-serie en 4-serie, compacte, sportieve modellen. Dat is onze prioriteit. Daarnaast zijn we ook succesvol met de X-modellen. Daarom hebben we de elektrische i4 en iX3. Dit is ook het segment waar meer winstgevendheid zit. We hebben deze modellen nodig om de overgang naar kleinere modellen te kunnen financieren, waar de marges kleiner zijn.’

De i3 is bijzonder, maar voelt niet echt BMW. Hoe zorg je dat een elektrisch model ook echt een BMW is?

‘Die vraag wordt vaak gesteld. In de jaren tachtig stelde men dezelfde vraag toen we met diesels kwamen. Een BMW op diesel, past dat wel? Die vraag stelt niemand meer. Over tien jaar zal dat ook voor elektrisch gelden.’

BMW i4Beeld BMW

Meer weten over strategieën in de auto-industrie en hoe de sector zich voorbereidt op een roerig decennium?
Lees verder.  

Wie wil overleven in de auto-industrie, richt zich op de onderkant. Waarom?

Hoe maak je een e-auto stoer? Plak er twee fikse ‘uitlaten’ aan

Al voor de uitbraak van corona zat de auto-industrie in zwaar weer. ‘BMW-klant’ VDL Nedcar ondervond dat vorig jaar al aan den lijve. ‘De malaise blijkt dieper dan we zagen aankomen’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden