Topman Persgroep: vette streep onder het verleden

De advertentieomzet van de Persgroep Nederland, het voormalige PCM, is vorig jaar met een kwart gedaald. Dat bleek maandag bij de nieuwjaarsreceptie van de uitgever van onder meer de Volkskrant, die vorig jaar werd overgenomen door de Belgische Persgroep.

Volgens de topman van De Persgroep, Christian Van Thillo, kreeg het AD de zwaarste klap: 30 procent minder advertentie-inkomsten bij een licht dalende oplage. Volgens Van Thillo bedraagt die oplage echter nog altijd meer dan 400 duizend en zit de krant na een reorganisatie weer in de zwarte cijfers. Bij de Volkskrant daalde de advertentieomzet 27 procent, en bleef de oplage stabiel. Ook bij Trouw was de oplage stabiel, terwijl er ‘slechts’ 11 procent minder inkomsten uit advertenties waren. Bij Het Parool steeg de oplage iets en werd 10 procent minder advertentieomzet geboekt. De omzet op internet steeg bij De Persgroep Nederland wel, maar daar werd ‘geen stuiver’ mee verdiend, aldus Van Thillo. ‘Maar daar gaan we verandering in brengen.’

2009 was gezien de marktomstandigheden toch ‘een heel mooi jaar’. Het budget voor dit jaar ziet ‘er goed uit’.

Van Thillo riep het bedrijf verder op een ‘grote dikke vette streep’ onder het verleden te zetten. ‘Dit was een Nederlandse uitgever van kranten en boeken met 600 miljoen euro omzet en drieduizend werknemers. Het is nu een Belgisch-Nederlandse mediagroep met 900 miljoen omzet en nog steeds drieduizend werknemers, maar dan in beide landen. En financieel kerngezond.’

Topman van de Persgroep Christian van Thillo. (Raymond Rutting/ de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.