Top & Flop

Top

NEW YORK, NY - APRIL 04: People attend a vigil for Stephon Clark, the young black man killed by police last month in Sacramento, on the anniversary of the assassination of Dr. Martin Luther King on April 4, 2018 in New York City. Tensions have flared in Sacramento and across the nation after an independent autopsy revealed that police officers shot Clark at least seven times in the back on March 18 while responding to reports of someone smashing car windows in his neighborhood. (Photo by Spencer Platt/Getty Images) Beeld Getty

Hoewel het op 4 april een halve eeuw geleden was dat Martin Luther King in een motel in Memphis werd doodgeschoten, is zijn nalatenschap onverminderd relevant – zie in Amerika de beweging Black Lives Matter, die mede geïnspireerd door King strijdt tegen politiegeweld tegen zwarten.

Dus hoe herdenk je zijn vijftigste sterfdag? Richt je de blik op zijn leven of zijn erfenis? Historicus Arend-Jan Boekestijn zei op Radio 1 bij Dit is de Dag dat King in deze tijd zou hebben ‘gegruwd’ van identiteitspolitiek. Het is de vraag of King geen andere prioriteiten zou hebben gehad.

Wie een vollediger beeld van King wil, moet bij de NOS zijn. Een fraai vormgegeven multimediaproductie op de site leidt op toegankelijke wijze door het leven van King.

Korte tekstjes duiden de belangrijkste gebeurtenissen, foto’s van een ‘white only’-wasserette geven een treffend beeld van de tijdsgeest en KIngs legendarische speeches zijn eenvoudig aan te klikken als audio- of videofragment. Een uitstekende keuze, want speeches wil je niet lezen, maar horen en zien. Zeker die van hem.

Gijs Beukers

Flop

2014-11-07 20:02:05 DELFT - Portret van George van Houts, een van de acteurs uit het toneelstuk 'De Verleiders III - Door de bank genomen'. ANP KIPPA BART MAAT Beeld ANP

Heus, hij had alleen maar vragen, meer niet. Zoals: zijn de vliegtuigen wel echt in de Twin Towers gevlogen? Of waren het toch drones?

Nee, dit voltrok zich niet op een schimmig forum, maar op tv, bij de ‘MSM'( de mainstream media).

Theatermaker George van Houts zat dinsdag bij Pauw om zijn ‘theatercollege’ te promoten. Na de vastgoedfraude, de bankensector, de falende democratie en Big Pharma, besproken in de voorstellingen van De Verleiders, is Van Houts aanbeland bij een volgend complotdenkerscliché: 9/11.

Behalve vragen ontglipten Van Houts stiekem óók heel veel beweringen. Wie er achter de aanslagen zit? In elk geval ‘niet 19 Arabische kapers die aangestuurd werden door een man met een baard in een grot in Afghanistan. Daar zat dit net iets te goed voor in elkaar.’

Inderdaad, de klassieke denkfout: de actie was te geslaagd, de gevolgen te groot – daar moet wel iets groters achter zitten.

Nota bene de voorman van GeenStijl, Bart Nijman, verkondigde de stem van de redelijkheid aan tafel, met de vraag of het voor nabestaanden niet beter is om niet al te veel ‘rabiate theorieën’ op te werpen. Weer dat verweer: het zijn slechts vragen.

Pauw had natuurlijk geen podium moeten bieden aan deze gemakzuchtige ‘vragen’, maar Van Houts is de ware theaterterrorist: met zijn puberparanoia een tour verkopen en zo het helaas breed gedeelde wantrouwen nóg verder voeden.

Haro Kraak

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden