Top & Flop

Het offer van zangeres Anouk en het treurige ter ziele gaan van de gratis krant Spits.

TOP

Dat de roddelpers zich hilarische vrijheden permitteert in het leggen van causale verbanden is geen nieuws. Vorige week verkneukelden wij ons nog om het potje schuld afschuiven in de zoektocht naar de biologische moeder van realitywonder Roy Donders. Een nieuw spelletje 'wil de echte ouder opstaan?' diende zich aan in de vorm van Anouk en haar pasgeboren zoontje Sion Jethro.

In De Telegraaf knoopte Evert Santegoeds wat losse eindjes aan elkaar: de vader moest de bodyguard van Paris Hilton zijn, de onweerlegbare link was wederzijdse vriend Afrojack. De grote, onbekende man waarmee Anouk een jaar geleden door het park liep, had - 'onmiskenbaar' - de kenmerken van haar baby.

Dat bleek toch niet zo onmiskenbaar: een week later rectificeerde Santegoeds zichzelf in Shownieuws, zijn andere spreekbuis. Met de hashtag #whosyourdaddy onthulde hij de ware identiteit van de man in het park: Orfeo Bouman, die al 'een lange relatie' met Anouk onderhield als schrijver van haar hit Sacrifice.

Toen volgde een staaltje code ontcijferen waar de CIA jaloers op zou zijn. De Bijbel verscheen op tafel, het boekwerk waar al Anouks kinderen hun namen aan ontlenen. Zoekend naar telg Jethro stuitte Santegoeds op Exodus 18:12 ('bron: Voorleesbijbel.nl'). Daarin brengt Jethro een offer aan God. Een offer? Jazeker, dat zou je zomaar kunnen vertalen naar sacrifice, hetgeen Santegoeds maar al te graag deed. 'Het mysterie is opgelost', stelde hij de mensen thuis gerust.

Presentatrice Bridget Maasland begon te stralen van zo veel vindingrijkheid. 'Dit is echt des Anouks, hè, met veel omwegen.' Even later besloot ze: 'Ik vind dit hélemaal leuk.' Wij sluiten ons daarbij aan - zeker als het straks waar blijkt te zijn.

Anouk.Beeld ANP

FLOP

Nog niet eens zo heel lang geleden, in 2007, werden er in Nederland twee miljoen gratis kranten verspreid. Twee miljoen. Per dag.

Spits, Metro, De Pers en DAG waren verwikkeld in een harde concurrentiestrijd. Treinreizen waren nooit eerder zo leuk.

Het was natuurlijk ook een meerfrontenaanval op de peperdure kranten met hun achterhaalde systeem van abonnementen en hun geldverslindende bezorgsysteem. De gratis kranten hadden de toekomst, nieuws kostte voortaan niets. Alleen aan het verdienmodel moest nog even worden gesleuteld. Dat wel.

Maandag werd bekend dat Spits verdwijnt. De Telegraaf Media Groep (TMG) ziet geen brood meer in de uitgave van twee kranten en geeft aan Metro de voorkeur. DAG (2008) en De Pers (2012) gingen Spits voor. De redacties van Spits en Metro waren al samengevoegd, om kosten te besparen.

Spits bracht de lezers op een opmerkelijke manier op de hoogte van het naderende einde: een klein berichtje op pagina vier. TMG-directeur Frank Volmer komt aan het woord, maar hij is niet gebeld door de krant. Evenmin nam iemand de moeite even bij hem langs te lopen.

Volmer deed zijn uitspraken 'tegen het ANP'. Tegen het ANP: veel treuriger kan een bericht over het einde van een krant niet zijn.

(In bovenstaand stukje wordt DAG een krant genoemd, maar dat was het niet. DAG was een 'crossmediaal mediumonafhankelijk nieuwsplatform' waar, helaas, niemand behoefte aan had. Na anderhalf jaar was het avontuur voorbij - en was er 31 miljoen euro uit de kas van PCM verdwenen.)

Spits.Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden