Media Top en Flop

Top en flop: een 15-jarige scholier pakte zijn momentje op Glastonbury en John de Mol had een creatieve brainstorm

Alex Mann. Beeld RV

Top

Het Britse festival Glastonbury is gigantisch: jaarlijks komen ruim honderdduizend bezoekers naar de honderd podia op het terrein van 4,5 vierkante kilometer - tien keer zo groot als dat van Pinkpop. Bij de laatste editie, van 26 tot 30 juni, waren er optredens van onder meer The Cure, Miley Cyrus en Liam Gallagher.

Maar aan het einde had iedereen het over het optreden van een 15-jarige scholier uit Zuid-Engeland.

Alex Mann was tijdens het optreden van zijn idool, de Britse rapper Dave, op de schouders van een vriend gaan zitten. Hij droeg een Paris Saint-Germain-shirt met achterop de naam van verdediger Thiago Silva. Niet voor niets: hij wist dat Dave weleens mensen uit het publiek haalt om met hen zijn ode aan Silva te rappen.

Alex’ plan werkte. Dave zag zijn shirt en riep hem naar het podium. Voor duizenden uitzinnige toeschouwers lepelde de puber de razendsnelle rap vervolgens feilloos op.

De beelden van de BBC gingen viraal. ‘Dit was het allermooiste moment van mijn leven’, zei Alex later tegen The Guardian. Dave heeft hem gevraagd in zijn nieuwe clip te spelen. Op Twitter heeft Alex nu 183 duizend volgers - dat waren er eerder 90. ‘Help me Alex te vinden’, schreef Thiago op Twitter. Een uurtje later reageerde Alex: ‘Right here mate.’

Gijs Beukers

Flop

BN’ers – het leek Talpa leuk om voor SBS weer eens een programma te bedenken met BN’ers. Er zijn immers heel veel BN’ers en mensen kijken over het algemeen graag naar ze.

Nadat in de creatieve brainstorm bij Talpa de voorstellen ‘BN’ers en hun huisdier’, ‘BN’ers in het klooster’, ‘BN’ers op kroegentocht’, ‘BN’ers en hun buren’, ‘BN’ers op de wc’ – het was een brainstorm, alles mocht worden gezegd – en ‘BN’ers keten met demente bejaarden’ door John de Mol van de hand waren gewezen, opperde iemand dat het wel weer eens tijd was voor een variantje op Dit is uw leven (radio, 1957): ‘BN’ers en hun eigen begrafenis’.

Bingo, zei John de Mol.

Wie de dubbel gelaagde programmatitel als eerste noemde weet niemand meer, maar het zou best de grote baas zelf kunnen zijn geweest. Laat je niet kisten!

Het nieuws werd deze week door Talpa en SBS verspreid. ‘Laat je niet kisten! is een humoristisch programma met een lach en een traan.’ Rouwkaarten, een kist, speeches, muziek, aan alles zal worden gedacht.

‘Gelukkig is degene die herdacht wordt, gewoon nog springlevend achter de schermen aanwezig. Hij krijgt alles mee. Elk woord. Elk liedje. Elke traan die vloeit.’ Dat is dan wel jammer, dat de BN’ers nog niet morsdood zijn.

Vanaf 2020 op SBS.

Paul Onkenhout

John de Mol kondigt aan dat Talpa het YouTubekanaal StukTV heeft overgenomen. Volgens De Mol is het voor het eerst dat een mediabedrijf in Nederland een YouTubekanaal overneemt. Beeld ANP Kippa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden